Przegląd podzespołów generujących największe koszty w nowoczesnym dieslu

Zakup nowoczesnego samochodu z silnikiem diesla zawsze wiąże się z pewnymi wydatkami

Generowanymi przez typowo eksploatacyjne czynności serwisowe. Rosnące wymagania klientów dotyczące mocy i wydajności oraz świdrowane normy emisji spalin zmuszają producentów do tworzenia coraz bardziej skomplikowanych jednostek – których koszty obsługi znacząco różnią się od starszych silników, uchodzących z pancerne. Kluczem do skutecznego redukowania kosztów utrzymania nowoczesnego silnika diesla jest wybór doświadczonego mechanika, jak i odpowiedni sklep motoryzacyjny oferujący części samochodowe online. Przed zakupem warto uświadomić sobie które podzespoły z czasem mogą być źródłem sporych wydatków.

Przed erą bezpośredniego wtrysku paliwa.

W silnikach wysokoprężnych za dostarczanie mieszanki do komór spalania odpowiadała pompa sekcyjna lub rozdzielaczowa, były to prymitywne i odporne na jakość paliwa konstrukcje zdolne pracować bez zawahania nawet na zanieczyszczonym oleju opałowym. Wszystko zmieniło się wraz z ekspansją opracowanego przez inżynierów Fiata bezpośredniego wtrysku common raill, pracującego pod wysokim ciśnieniem. Sercem układu jest pompa wysokociśnieniowa, odpowiedzialna za utrzymanie zadanego – wysokiego ciśnienia w listwie zasilającej, wartość ta sięga 1300-1800 barów. Nadmiar oleju napędowego wraca do zbiornika paliwa. Końcowym elementem układu są wtryskiwacze zasilane przez wspomnianą listwę. Ze względu na skomplikowaną budowę podyktowaną pracą pod wysokim ciśnieniem wymagają stosowania oleju napędowego wysokiej jakości. Nawet jednorazowe zatankowanie zanieczyszczonego paliwa może zakończyć się ich uszkodzeniem. Wówczas pozostaje nam regeneracja bądź zakup nowych auto części. Znacznie rzadziej dochodzi do uszkodzeń pompy wysokociśnieniowej czy listwy zasilającej, niemniej jednak także w tym przypadku pomoże nam dobrze zaopatrzony sklep motoryzacyjny.

Obowiązkowym podzespołem nowoczesnego silnika diesla jest turbosprężarka,

to ona pozwala na osiągnięcie imponującej mocy i momentu obrotowego. Jej żywotność zależna jest nie tylko od jakości zastosowanych materiałów, dopracowania budowy, ale przede wszystkim od regularnego serwisowania z wykorzystaniem wysokiej klasy oleju silnikowego i odpowiedniej eksploatacji. To właśnie postępowanie zgodnie z zaleceniami specjalistów pozwala osiągać imponujące przebiegi turbosprężarce. W przeciwnym razie skrócimy jej żywot do kilkunastu tysięcy kilometrów. Wystarczy korzystać z pełnej mocy silnika przed jego rozgrzaniem, nie przestrzegać sugerowanych interwałów wymiany oleju czy gasić silnik od razu po zatrzymaniu. Pamiętajmy, że turbosprężarka składa się z dwóch wirników: ciepłego i zimnego. Ciepły umieszczony jest na drodze wylotowej spalin, które wprawiają go w ruch, jednocześnie nagrzewając do wysokich temperatur. Wirnik ciepły połączony jest wałkiem z wirnikiem zimnym umieszczonym po drugiej stronie obudowy – jego zadaniem jest zwiększanie ciśnienia w układzie dolotowym, co przekłada się na dostarczanie większej dawki tlenu do komór spalania. W przypadku kresu jej wytrzymałości obok regeneracji pozostaje nam zakup nowej turbosprężarki, z łatwością znajdziemy niezbędne części samochodowe. Co ciekawe, w przypadku niektórych modeli cena nowej turbiny niemal nie różni się od ceny regeneracji.

Elementem uprzykrzającym życie wielu kierowców jest filtr cząstek stałych

–podyktowany koniecznością spełniania coraz bardziej rygorystycznych norm emisji szkodliwych substancji. W teorii jego zadanie jest banalnie proste. Dzięki swojej porowatej strukturze – wykonanej ze stali lub ceramiki – wyłapuje niespalone w cylindrach cząstki sadzy. W ten sposób spaliny wydalane przez nowoczesnego diesla stają się o wiele bezpieczniejsze dla środowiska. Rzecz jasna filtr cząstek stałych ma bardzo ograniczoną pojemność. Przed osiągnięciem krytycznego poziomu powinien przeprowadzić procedurę wypalania zawartości. Aby przebiegła skutecznie muszą być ku temu odpowiednie warunki: pojazd powinien poruszać się ze stałą, wysoką prędkością obrotową. Tylko w ten sposób możliwe jest osiągnięcie przewidzianej przez producentów wysokiej temperatury we wnętrzu filtra pozwalającej na spalenie cząstek sadzy. Wielu kierowców zapomina o tej procedurze, użytkując swoje samochody w typowo miejskim środowisku, prowadząc do skrajnego zapchania filtra. Wówczas jedynym sposobem jest serwisowe jego czyszczenie bądź kosztowny zakup nowego.

Zakup współczesnego samochodu z silnikiem diesla obarczony jest sporym ryzykiem.

Nawet mając udokumentowaną historię serwisową pojazdu nie jesteśmy przecież w stanie stwierdzić w jaki sposób traktował je poprzedni właściciel. To od jego dbałości, stylu jazdy zależy wytrzymałość szeregu podzespołów – tym samym czekające na kolejnego właściciela wydatki.

Udostępnij na:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *