Większość współczesnych samochodów jest wyposażona w czujniki kąta skrętu. Chociaż dla wielu właścicieli pojazdów nazwa tego przyrządu jest dość enigmatyczna, w rzeczywistości ma on niebagatelny wpływ na komfort prowadzenia, a przede wszystkim bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Istnieje kilka popularnych rodzajów czujników kąta skrętu. Przyrządy te wymagają kalibracji, aby działać prawidłowo. W jaki sposób dokładnie pracują czujniki kąta skrętu? W jaki sposób je skalibrować? Po czym rozpoznać uszkodzenie czujników kąta skrętu i w jaki sposób je naprawić?
Do czego służą czujniki kąta skrętu w samochodzie?
Zgodnie ze swoją nazwą czujnik kąta skrętu odpowiada za odczytanie pozycji, w jakiej znajduje się kierownica, a konkretnie pod jakim kątem jest skręcona. We współczesnych samochodach zależnie od modelu można spotkać różne rodzaje czujników, znajdujące się w rozmaitych lokalizacjach – najczęściej jest to górna część wału korbowego. Coraz trudniej spotkać samochody niewyposażone we wspomaganie kierownicy. Jednym z rozwiązań jest elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy. Prawidłowa praca czujnika kąta skrętu umożliwia działanie wspomagania. Ponadto czujnik kąta skrętu jest niezbędny do prawidłowej pracy ESP, czyli układu bezpieczeństwa aktywnego, który między innymi zapobiega poślizgom nadsterownym i podsterownym. Z danych odczytywanych przez czujnik kąta skrętu mogą korzystać także inne nowoczesne układy montowane w samochodach.
W jaki sposób działają czujniki kąta skrętu we współczesnych autach?
Sposób działania czujnika kąta skrętu w rzeczywistości nie jest tak skomplikowany, jak mogłoby się wydawać. Najbardziej popularnym rozwiązaniem są wciąż czujniki optyczne, których działanie można porównać do fotokomórki. Ten element pomiarowy stale monitoruje każdy ruch wykonywany kierownicą. Innym rozwiązaniem są czujniki kąta skrętu magnetorezystancyjne, wyposażone w koła zębate z magnesami trwałymi. Nowoczesne rozwiązanie stanowią indukcyjne czujniki kąta skrętu.
W wielu autach, szczególnie tych nowoczesnych, czujniki kąta skrętu są zintegrowane z czujnikami momentu obrotowego. W takim przypadku stanowią część elektromechanicznego układu wspomagania kierownicy. Informacje pochodzące z czujnika są następnie przekazywane poprzez system CAN do komputera, skąd następnie trafiają do poszczególnych układów, między innymi wspomnianego wspomagania kierownicy, ale także systemów bezpieczeństwa, takich jak ESP. Jedną z informacji przekazywanych przez czujnik jest informacja dotycząca momentu obrotowego generowanego na kierownicę. Dzięki temu układ wspomagania może dobrać adekwatną do sytuacji siłę bazując także na aktualnej prędkości pojazdu. W ten sposób samochód zachowuje się bardziej przewidywalnie, a kierowanie autem staje się bardziej precyzyjne. Druga informacja pochodząca z czujnika kąta skrętu dotyczy aktualnego kąta położenia kierownicy i to właśnie ona trafia do systemu ESP pozwalając na stabilizację toru jazdy. System bierze pod uwagę oprócz tego prędkość obrotową kół i przyspieszenie, a w taki sposób odpowiednio wcześnie wykrywa ewentualny poślizg.
Czujniki kąta skrętu są niewielkimi urządzeniami. Oprócz elementów pomiarowych zawierają płytkę elektroniczną, której zadaniem jest przetwarzanie sygnału. Znajduje się ona we wnętrzu obudowy i posiada gniazdko, do którego podłącza się przewód sygnalizacyjny. Należy jednak mieć na uwadze, że ten niewielki element odgrywa kluczową rolę w kwestii bezpieczeństwa podróżnych.
W jaki sposób skalibrować czujniki kąta skrętu?
Czujnik kąta skrętu do prawidłowego działania wymaga kalibracji. W przeciwnym razie wykorzystanie nowoczesnych systemów czerpiących dane pochodzące z czujnika nie będzie możliwe. Kalibracji najlepiej dokonać w wyspecjalizowanym warsztacie, chociaż zależnie od modelu auta można tego spróbować samodzielnie. Niezbędne jest specjalne oprogramowanie. Dysponując nim odpowiednie złącze należy podłączyć do komputera. Kierownica musi zostać ustawiona w neutralnym położeniu, następnie kierownicę należy obracać zgodnie z wytycznymi przedstawionymi przez program, które oprogramowanie będzie analizowało. Kolejnymi zadaniami są przyspieszanie i zatrzymywanie auta. Jednak nie w każdym modelu samochodu kalibracja czujnika kąta skrętu jest równie prosta, dlatego zazwyczaj, aby jej dokonać, należy udać się do profesjonalnego warsztatu, w wielu przypadkach autoryzowanego serwisu danej marki.
Jak rozpoznać uszkodzenie czujników kąta skrętu?
Chociaż czujnik kąta skrętu jest podzespołem elektronicznym, w rzeczywistości jego działanie nie jest skomplikowane, awarie zdarzają się stosunkowo rzadko. Najczęstszą przyczyną jest w tym przypadku ingerencja w kolumnę kierowniczą, która doprowadza do mechanicznego uszkodzenia czujnika. Niekiedy zawodne okazuje się oprogramowanie czujnika, co prowadzi do nieprawidłowych odczytów, albo wyłączenia elementu. W obu przypadkach niezbędna jest naprawa.
Uszkodzenie czujnika można rozpoznać po tym, że systemy bezpieczeństwa, w jakie wyposażone jest auto przestają działać lub pracują nieprawidłowo, co jest odczuwalne podczas jazdy. Dotyczy to przede wszystkim wspomnianego systemu ESP. W nowoczesnych samochodach kierowca zostanie poinformowany o uszkodzeniu czujnika poprzez stosowny komunikat wyświetlany na ekranie. Awarię czujnika można również rozpoznać po nieprawidłowym zachowaniu kierownicy, oczywiście pod warunkiem, że auto jest wyposażone w elektromechaniczny układ wspomagania. Do sporadycznych symptomów należą inne problemy natury elektrycznej, na przykład kłopoty z regulacją szyb, przygasanie świateł czy niedziałające podgrzewanie foteli.
Jak poradzić sobie z awarią czujników kąta skrętu?
Prawidłowa naprawa czujnika kąta skrętu zależy od przyczyny usterki. Jeśli zawiodło oprogramowanie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że wystarczy jego konfiguracja, której można dokonać w serwisie. Co innego w przypadku awarii natury mechanicznej. Wówczas niezbędna jest wymiana czujnika. Naprawa nie należy do najbardziej kosztownych, ponieważ cena nowego elementu nie powinna przekroczyć 300 zł, ale wiele zależy od modelu auta. Kolejne kilkaset złotych to wynagrodzenie mechanika. Po wymianie czujnika w warsztacie powinno nastąpić jego uruchomienie oraz kalibracja. Potrzebujesz nowego czujnika kąta skrętu do swojego auta? Odpowiednie urządzenie znajdziesz w naszym sklepie, podobnie jak inne niezbędne części, w tym elementy silnika, amortyzatory samochodowe i wiele, wiele innych. Oferujemy bardzo atrakcyjne ceny i błyskawiczną dostawę, a sprawna wyszukiwarka pozwala natychmiast odnaleźć odpowiednie produkty w naszym sklepie!