Praktyczna część egzaminu na prawo jazdy wciąż mocno stresuje adeptów. Nie jest tajemnicą, że egzaminatorzy bardzo skrupulatnie podchodzą do swoich obowiązków, a szczególną uwagę zwracają na detale. Najmniejszy błąd niedoświadczonego kierowcy, który ma przecież za sobą zaledwie kilkadziesiąt godzin praktyki często kończy się oblaniem egzaminu i oczekiwaniem na kolejne podejście. Zdanie egzaminu w pierwszym terminie budzi niekryty podziw. Na co szczególnie zwrócić uwagę w trakcie przygotowań oraz podczas samego egzaminu? Jakie błędy najczęściej popełniają uczestnicy?
Dodatkowe lekcje, jeśli nie czujesz się pewnie za kierownicą
Kurs na prawo jazdy obejmuje 30 godzin zajęć. W rzeczywistości to o wiele za mało, aby w pełni opanować technikę prowadzenia pojazdu, wyrobić sobie odpowiednie nawyki, jak również poczuć się pewnie za kierownicą. Większość kierowców osiąga swobodę w prowadzeniu samochodu dopiero po kilku miesiącach od ukończenia egzaminu. Niestety aby nabierać praktyki na drodze, trzeba bezbłędnie przejść przez egzamin. Jeśli po 30 godzinach w ciąży masz poważny problem z niektórymi manewrami, podejmowaniem decyzji i mocno stresujesz się za kierownicą, rozważ skorzystanie z dodatkowych lekcji.
Niedociągnięcia nie są niczym niezwykłym – realna nauka jazdy nadchodzi dopiero po egzaminie, ale jeśli przez dłuższy czas nie robisz postępów, być może problem tkwi w twoim instruktorze. Większość spośród nich to fachowcy dobrze przygotowani do swojego zawodu, ale jak w każdej branży nie jest to regułą. Pamiętaj, że zawsze możesz poprosić o zmianę instruktora, a nawet zgłosić się na dodatkowe jazdy do innej szkoły. Niektórzy nabierają wprawy szybciej, inni potrzebują więcej czasu, jednak pamiętaj, że prędzej czy później poczujesz się za kółkiem wystarczająco pewnie, aby móc przystąpić do egzaminu z wysokim prawdopodobieństwem osiągnięcia sukcesu.
Pamiętaj o przygotowaniu do jazdy
Większość kursantów szykuje się do egzaminu, mając w głowie przede wszystkim zadania wykonywane na placu manewrowym oraz późniejszą jazdę w mieście. Pamiętaj, że egzaminu niestety można nie zdać, zanim na dobre się on rozpocznie. Kiedy nadejdzie Twoja kolej, egzaminator sprawdzi Twoje dokumenty (nie zapomnij wziąć ich ze sobą), a później nastąpi przygotowanie do jazdy. Egzaminator poprosi cię o sprawdzenie działania wylosowanych świateł, a następnie wykonanie jednej z czynności kontrolno-obsługowych, takich jak kontrola poziomu oleju lub innych płynów eksploatacyjnych. Nie zapominaj o tym etapie i nie daj się zaskoczyć.
W kolejnym etapie egzaminator poprosi cię o przygotowanie auta do jazdy, co obejmuje:
- ustawienie fotela,
- ustawienie lusterek,
- zapięcie pasów bezpieczeństwa,
- sprawdzenie kontrolek ostrzegawczych, w tym zamknięcia drzwi.
Wykonaj te czynności swobodnie, a po uruchomieniu silnika nie zapomnij o włączeniu świateł mijania, których używanie jest przecież obowiązkowe. Naprawdę żal oblać egzamin w wyniku tak prostego błędu.
Umiejętna jazda po łuku
Twoim pierwszym zadaniem będzie jazda po łuku, podczas której musisz pokonać trasę pomiędzy dwoma polami zatrzymania dwukrotnie – jadąc do przodu i do tyłu. Instruktorzy często uczą kursantów wykonywanie tej czynności na pamięć poprzez dostosowanie ruchów kierownicy do odległości szacowanej na podstawie rozstawionych pachołków. Staraj się nie korzystać z tej metody, bo w warunkach egzaminu łatwo się pogubić. Zdecydowanie lepiej jechać wystarczająco powoli (czas nie podlega weryfikacji), przy czym nie możesz się zatrzymać. Ostrożna jazda do przodu, trzymając się zewnętrznej krawędzi łuku, a także wewnętrznej krawędzi podczas jazdy do tyłu, wystarczy, aby nie popełnić błędu. Pachołki wykorzystaj natomiast do tego, aby zatrzymać samochód w całości w wyznaczonym polu – w tym przypadku rzeczywiście są pomocne do prawidłowej oceny odległości. Nie stresuj się – na wykonanie tego ćwiczenia przysługują ci dwie próby.
Jazda po wzniesieniu niekoniecznie na pamięć
Po wykonaniu prawidłowego łuku czeka Cię jazda po wzniesieniu. Auto egzaminacyjne zostanie na nim pozostawione z zaciągniętym hamulcem ręcznym. Twoim zadaniem będzie sprawne ruszanie pod górę. Masz stosunkowo niewielki margines błędu, ponieważ samochód nie może zjechać do tyłu więcej niż 20 cm, a silnik nie ma prawa zgasnąć. Egzaminator przy tym prawdopodobnie każe ci powtórzyć zadanie, jeśli jego zdaniem dodasz zbyt wiele gazu. Pamiętaj, że sporym błędem jest uczenie się tego zadania na pamięć. Koordynacja dłoni na hamulcu ręcznym oraz lewej i prawej stopy odpowiedzialnych za sprzęgło i gaz wymagają wyczucia pojazdu. Auto, które przypadnie ci na egzaminie, a zwłaszcza jego sprzęgło może reagować w nieco inny sposób. Aby przygotować się do ruszania pod górę, poproś instruktora, żeby już na etapie szkolenia potrenować na przynajmniej dwóch egzemplarzach. Wykorzystaj jazdę po łuku – lepiej wyczujesz sprzęgło.
Umiejętna jazda po mieście
Prawdziwym testem dla większości uczestników okazuje się dopiero kolejny etap egzaminu, czyli jazda po mieście. Twoja wycieczka z egzaminatorem może potrwać nawet kilkadziesiąt minut. Trudno znaleźć złotą receptę na uniknięcie błędów, ale pamiętaj, że zdecydowaną większość z nich masz prawo popełnić jeden raz. Dotyczy to na przykład parkowania równoległego i prostopadłego. Nie stresuj się zatem, kiedy jeden z manewrów nie uda ci się za pierwszym podejściem. Pamiętaj natomiast o błędach, które wedle prawa poskutkują natychmiastowym oblaniem egzaminu. Do tej grupy zaliczają się:
- wyprzedzanie na przejściu dla pieszych,
- nieustąpienie pierwszeństwa,
- przekroczenie prędkości o ponad 20 km na godzinę,
- wyprzedzanie z niewłaściwej strony,
- przekroczenie linii ciągłej,
- zachowanie mogące doprowadzić do kolizji lub wypadku.
W trakcie egzaminu stres prawdopodobnie zrobi swoje – być może zdarzy ci się chwila zawahania, problem z szybkim podjęciem decyzji. Nie ruszaj wówczas autem za wszelką cenę, chcąc zademonstrować egzaminatorowi Twoje zdecydowanie. Wykonuj manewry dopiero wówczas, gdy masz pewność, że twoje zamiary są prawidłowe i bezpieczne. W trakcie kursu staraj się trenować z instruktorem w okolicy ośrodka egzaminacyjnego. 30 godzin praktyki to wystarczający czas, by zapoznać się ze wszystkimi newralgicznymi skrzyżowaniami i innymi trudnymi odcinkami. Znajomość okolicy to twoja ogromna przewaga!
Podczas jazdy po mieście egzaminator będzie również weryfikował twoją technikę, jak i umiejętność jazdy ekonomicznej. Pewnie chwytaj kierownicę i drążek zmiany biegów oraz hamulec ręczny. Już w trakcie kursu stosuj się do zasad eco-drivingu. W przyszłości będziesz prowadzić auto dokładnie tak, jak lubisz, ale egzamin rządzi się swoimi prawami.
Jeszcze jedno – kiedy pomyślnie wykonasz już wszystkie zadania, jakie można spotkać na egzaminie, pamiętaj, że nie dobiegł on jeszcze końca. Czas na świętowanie przyjdzie dopiero, gdy wrócisz do ośrodka, więc nie popełniaj po drodze głupiego błędu.
Sprawna komunikacja z egzaminatorem
Być może nie każdy egzaminator da się lubić, ale postaraj się o sprawną komunikację podczas egzaminu. Jeśli nie rozumiesz polecenia egzaminatora albo nie masz pewności co do jego prawidłowej interpretacji, nie obawiaj się zadawać pytań. Staraj się nie okazywać stresu. Rozluźnij atmosferę, skracając dystans – krótka rozmowa, a nawet drobny żart z pewnością nie zaszkodzą. W pierwszej kolejności zadbaj jednak o kontrolę sytuacji na drodze i panowanie nad autem.
Dobra forma!
Dołóż wszelkich starań, aby w trakcie egzaminu czuć się jak najlepiej fizycznie i psychicznie. W nocy przed egzaminem porządnie się wyśpij, przyjedź do ośrodka egzaminacyjnego odpowiednio wcześnie, by uniknąć niepotrzebnego stresu i oswoić się z tym miejscem. Na wszelki wypadek nie nadużywaj kofeiny lub napojów energetycznych, ale jednocześnie nie korzystaj z środków uspokajających. W trakcie egzaminu musisz zachowywać się dokładnie tak jak podczas kursu.
Gdy pomyślnie przejdziesz egzamin na prawo jazdy, prawdopodobnie przyjdzie czas na zakup pierwszego samochodu. Zwykle jest to auto używane, które może wymagać pewnych inwestycji. Jeśli nie chcesz przepłacać, niezwykle solidne części zamienne do swojego pojazdu znajdziesz w naszym sklepie internetowym. Oferujemy również kosmetyki samochodowe oraz płyny eksploatacyjne, w tym oleje motocyklowe i samochodowe.
Tymczasem życzymy ci powodzenia w trakcie egzaminu!