Druga połowa listopada przywitała kierowców niskimi temperaturami. Właściciele pojazdów, którzy nie wymienili jeszcze ogumienia na zimowe, powinni zrobić to natychmiast, ponieważ niebawem możemy spodziewać się solidnych przymrozków i większych opadów śniegu. Jednak zimowe opony to tylko jeden czynnik, który wpływa na bezpieczeństwo kierowców i pasażerów w chłodniejszych miesiącach roku. Poruszając się samochodem zimą należy pamiętać o prawidłowej technice jazdy i dobrych zwyczajach. Jak bezpiecznie prowadzić auto zimą? Oto garść przydatnych wskazówek!
Ruszanie samochodem na śliskiej nawierzchni
Po nocnych przymrozkach zdarza się, że na wilgotnej nawierzchni pojawia się oblodzenie. O ile ulice są obficie posypywane solą, która zapobiega temu zjawisku, o tyle drogi wewnętrzne, parkingi i mniej ruchliwe obszary miast często pozostają oblodzone. Dlatego omawiając prawidłową technikę jazdy zimą warto rozpocząć od ruszania. Na śliskiej nawierzchni jest ono utrudnione. Przy mocniejszym dodaniu gazu nierzadko okazuje się, że auto zamiast ruszyć, pozostaje nieruchome, ponieważ koła toczą się w miejscu.
Rozwiązaniem tego problemu jest odpowiednie wyczucie siły przez prowadzącego pojazd. Należy ruszyć z na tyle wysoką mocą, aby spowodować ruch kół, ale jednocześnie nie przekroczyć progu, po którym prędkość ich obrotów powoduje utratę przyczepności do podłoża. Receptą na ruszanie po śliskiej nawierzchni jest bardzo powolne popuszczanie sprzęgła i stopniowe dodawanie gazu. Wówczas auto ruszy powoli, ale bezpiecznie, dzięki czemu na parkingu nie dojdzie do niepotrzebnej kolizji. Podczas ruszania zimą można sobie ewentualnie pozwolić na użycie półsprzęgła. Co prawda nie jest to najkorzystniejsze dla skrzyni biegów, ale rozwiązanie dobrze sprawdzi się w tej ekstremalnej sytuacji.
Podjazd pod oblodzoną górę
Zimą jeszcze większym wyzwaniem dla kierowców jest podjazd pod górę na oblodzonej nawierzchni. W tej sytuacji kontrola nad pojazdem jest jeszcze bardziej istotna, bo utrata przyczepności grozi naprawdę poważnym wypadkiem. Zagrożenie wynika nie tyle z samego podjeżdżania, ale możliwości ponownego zjechania w dół w przypadku problemów z hamowaniem. Jak poradzić sobie z tym wyzwaniem?
Jeśli jest to możliwe, warto rozpędzić samochód do większej prędkości przed podjazdem, dzięki czemu auto łatwiej się na niego wtoczy. Kiedy samochód znajdzie się już na wzniesieniu należy utrzymywać w miarę jednolitą prędkość, aby nie stracić przyczepności do podłoża. Szczególną ostrożność trzeba zachować wykonując hamowanie, ewentualnie przyspieszanie bądź zmianę biegów – prędkość auta nie powinna radykalnie się zmieniać.
Zjazd po śliskiej nawierzchni
Skoro omówiliśmy już technikę podjazdu na śliskiej nawierzchni, czas zastanowić się nad bezpiecznym zjeżdżeniem. Auto ma wówczas tendencję do łatwego nabierania prędkości, co należy koniecznie uwzględnić. Nagłe hamowanie, podobnie jak w przypadku podjazdów, grozi utratą przyczepności. Jak prawidłowo wjeżdżać pod górę po śliskiej drodze?
W tych okolicznościach bardzo przydaje się technika hamowania silnikiem, uwzględniająca poprawną w stosunku do obrotów silnika redukcję biegów. Tę technikę hamowania warto wypróbować zanim nadejdą mrozy, aby później świadomie użyć jej na zjeździe. Hamowanie silnikiem trzeba uzupełnić standardowym hamulcem, używając go jednak z wyczuciem. Zjazdów nie należy pokonywać „na luzie”. Delikatne popuszczanie sprzęgła pozwala wyrównywać obroty silnika. Ponadto wielu kierowców uważa, że zjazd z góry należy rozpocząć na tym samym biegu, na którym odbył się podjazd.
Pokonywanie zakrętów na śliskiej drodze
Szczególnie dla początkujących kierowców kłopotliwym wyzwaniem związanym ze śliską nawierzchnią, którego nie da się uniknąć nawet w trakcie krótkiej jazdy miejskiej jest pokonywanie zakrętów. W ich trakcie także bardzo łatwo utracić przyczepność, przez co auto może mieć nie tylko problem z wyhamowaniem, ale także bardzo niebezpiecznie obrócić się na jezdni. Jak prawidłowo pokonywać zakręty na śliskiej drodze?
O pokonywanym zakręcie należy pomyśleć jeszcze przed zbliżeniem się do niego. Pierwszym zadaniem kierowcy jest ograniczenie prędkości, do której, szczególnie na oblodzonej drodze przyda się redukcja biegu, czyli wspomniane już hamowanie silnikiem. Prędkość należy dostosować do warunków w taki sposób, aby w chwili wchodzenia w zakręt nie używać już hamulca – to kolejna recepta na łatwą utratę przyczepności kół. Szersze pole manewru daje kierowcy tak zwana zasada ZWZ, czyli trzymanie się kolejno zewnętrznej, wewnętrznej i znów zewnętrznej osi jezdni. Oprócz tego ruchy kierownicą i operowanie pedałem gazu muszą odbywać się bardzo delikatnie.
Technika wychodzenia z poślizgu
Zimą, szczególnie po zmroku, albo w trakcie opadów i mgły obraz widziany za szybą bywa zdradliwy i może wprowadzić kierowcę w błąd. Dlatego nawet najbardziej doświadczonym właścicielom pojazdów zdarzają się błędy, które skutkują wpadnięciem w poślizg. Jest on oczywiście bardzo niebezpieczny, szczególnie, gdy w pobliżu znajdują się inne auta, dlatego przede wszystkim w zimowych miesiącach należy zadbać o większą odległość od sąsiednich pojazdów. Jak wyjść z poślizgu, gdy już do niego dojdzie?
· Auta z napędem na przód
Technika wyprowadzania samochodu z poślizgu zależy od tego, na którą oś napędzane jest dane auto. Zacznijmy od samochodów z napędem na przednie koła. Jeśli pojazd wpadnie w poślizg, należy unikać hamowania zarówno tradycyjnego, jak i silnikiem, bo wówczas poślizg może się zwiększyć. Kierowca powinien delikatnie i stopniowo dodawać gaz, dzięki czemu koła będą mogły uzyskać przyczepność, ale różnica pomiędzy prędkością obrotu kół na poszczególnych osiach nie będzie zbyt duża. Kiedy zdarzenie ma miejsce na zakręcie, koła powinny być zwrócone w jego stronę, przy czym kierownicą należy obracać z ogromnym wyczuciem.
· Auta tylnonapędowe
W przypadku samochodów napędzanych na tylną oś, technika wychodzenia z poślizgu wygląda nieco inaczej. Tradycyjne hamowanie nie wchodzi w grę, ale warto spróbować hamowania silnikiem, aby nieco zwolnić tylne koła. Podobnie jak w przypadku aut napędzanych na przód, kierownicę należy delikatnie zwrócić w kierunku wyjścia z zakrętu, aby minimalnie wyprzedzić ruch nadwozia. Poruszając się autem napędzanym na tył, przy wychodzeniu z poślizgu nie należy dodawać gazu, a wręcz przeciwnie – bardzo stopniowo go redukować, przy czym zbyt intensywne zwolnienie pedału może doprowadzić do zamknięcia przepustnicy i blokady napędzanych kół.
· Auta z napędem na cztery koła
Przed stosunkowo najłatwiejszym zadaniem przy wychodzeniu z poślizgu stoją kierowcy, którzy poruszają się autami z napędem na cztery koła. W ich przypadku prościej odzyskać przyczepność przynajmniej na jednej osi. Najbardziej skuteczną techniką wychodzenia z poślizgu jest dokonanie delikatnej kontry kierownicą, jednak może się ona okazać niewystarczająca. Kierowca powinien jednocześnie dodać odrobinę gazu, albo go ująć. Postępowanie z pedałem gazu jest zależne od wyważenia auta, a więc indywidualne dla każdego modelu. Aby poczuć się bezpieczniej podczas jazdy zimą, należy dobrze poznać swój samochód i z wyprzedzeniem wypróbować techniki wychodzenia z poślizgu na placu manewrowym.
Prawidłowa pozycja za kierownicą
Co ciekawe, o bezpiecznym i skutecznym prowadzeniu auta zimą w dużej mierze decyduje pozycja przyjmowana za kierownicą, o czym nie wszyscy wiedzą. Jest wiele prawdy w stwierdzeniu, że ewentualny poślizg znacznie łatwiej wyczuć ciałem niż wzrokiem, w czym bardzo pomoże prawidłowe ułożenie na siedzeniu. Zimą nawet najbardziej doświadczeni kierowcy zmieniają swoje nawyki, by lepiej panować nad autem. Jaka pozycja za kierownicą jest optymalna?
Wygodnemu prowadzeniu samochodu zimą z pewnością sprzyja bardziej wyprostowana sylwetka, dlatego oparcie fotela kierowcy warto ustawić niemalże pionowo, pod kątem około 70 stopni. Delikatne wstrząsy przenoszone na kręgosłup pozwalają lepiej wyczuć śliską nawierzchnię. Ponadto nogi naciskające na pedały powinny pozostawać lekko ugięte. To samo dotyczy łokci – trzymanie wyprostowanych rąk na kierownicy wydaje się wygodne, ale ogranicza szybkość reakcji, jakże kluczową podczas jazdy na śliskiej nawierzchni. Tylko swobodny zakres ruchu pozwala prowadzącemu pojazd wystarczająco szybko zareagować na niebezpieczne warunki.
Twoje auto nie jest jeszcze gotowe na zimę? Pomyśl o przeglądzie, serwisie i ewentualnej wymianie płynów, zanim nadejdą przymrozki. Wszystkie niezbędne części samochodowe, płyny eksploatacyjne, a także zimowe kosmetyki samochodowe znajdziesz w bardzo atrakcyjnych cenach w sklepie internetowym Aparts. U nas możesz także liczyć na bardzo szybką dostawę!