Automatyczne skrzynie biegów są dzisiaj najpopularniejszym rozwiązaniem na rynku motoryzacyjnym. Niegdyś uważano je za mało ekonomiczne ze względu na wyższe spalanie, a jednocześnie niezbyt dynamiczne z powodu opóźnionej zmiany przełożenia. W dodatku przez lata automatyczne przekładnie były postrzegane jako dość awaryjne, bo w porównaniu do manualnych są bardziej zaawansowane technologicznie. Polscy kierowcy preferowali tradycyjne urządzenia z racji przyzwyczajeń, jednak dzisiejsze konstrukcje są pozbawione wszystkich wymienionych wad i stopniowo wypierają swoich manualnych poprzedników. Aby jednak w pełni cieszyć się sprawnym działaniem automatycznej skrzyni biegów i związaną z tym wygodą, konieczna jest prawidłowa eksploatacja podzespołu. Oto kilka wskazówek dotyczących dbania o automatyczną przekładnię!
1. Wymieniaj olej zgodnie z zaleceniami
Niezależnie od stylu jazdy i pozostałych czynników na kondycję skrzyni biegów bardzo mocno wpływa jej prawidłowe smarowanie. W końcu jest ona złożonym mechanizmem, w którym występują znaczne tarcia. Wybór oleju przeznaczonego do smarowania skrzyni biegów także jest bardzo istotny i w tej kwestii warto zdać się na zalecenia producenta. To samo dotyczy częstotliwości wymiany oleju, która zależy od przebiegu. Prawidłowo tę czynność serwisową powinno się wykonywać po przejechaniu mniej więcej 60 000 km, chociaż wiele w tej kwestii zależy od sposobu eksploatacji auta i samego stylu jazdy. Jeśli używasz swojego samochodu głównie w mieście, a więc biegi są często zmieniane, olej szybciej traci swoje właściwości, a sama skrzynia jest bardziej narażona na uszkodzenia. W takim przypadku opłaca się przyspieszyć wymianę oleju, aby w przyszłości pozorna oszczędność nie przełożyła się na wysokie koszty naprawy skrzyni biegów!
2. Nie zmieniaj trybu w pracy skrzyni podczas jazdy
Kierowcy, którzy przez lata przywykli się do korzystania z aut wyposażonych w manualną skrzynię biegów, mają często przyzwyczajenie polegające na wrzucaniu luzu, gdy zbliżają się do skrzyżowania, a zmiana biegu następuje ze względu na konieczność zwolnienia albo postoju na czerwonym świetle. Warto zaznaczyć, że automatyczna skrzynia biegów jest zbudowana zupełnie inaczej niż manualna i stanowi bardziej zaawansowaną konstrukcję. Gdy auto się porusza na trybie D, ale również na biegu wstecznym bądź innej pozycji służącej do jazdy, pod żadnym pozorem nie należy zmieniać położenia dźwigni na neutralne. Zresztą inne konfiguracje, na przykład uruchamianie trybu parkingowego, kiedy auto wciąż się toczy albo zmiana biegu na wsteczny, kiedy samochód wciąż nie wyhamował, również są niedopuszczalne. Takie postępowanie jest szczególnie szkodliwe dla kół zębatych tworzących przełożenia, ale również dla zaworów odpowiedzialnych za przepływ oleju.
3. Pamiętaj o rozgrzaniu skrzyni biegów
Jak w wielu przypadkach, również przy eksploatacji skrzyni biegów, pośpiech nie jest sojusznikiem właściciela pojazdu. Automatyczna skrzynia biegów jest przystosowana do pracy w nieco wyższych temperaturach, dlatego, aby stała się w pełni funkcjonalna, wymaga rozgrzania. Jeśli chcesz dobrze zadbać o przekładnię, po uruchomieniu silnika odczekaj 30 sekund zanim wrzucisz tryb D lub bieg wsteczny, dzięki czemu układ nabierze odpowiedniej temperatury. Ponadto pierwsze kilometry trasy staraj się pokonywać dość spokojnie – nierozgrzana skrzynia biegów jest najmocniej podatna na nadmierną eksploatację.
4. Unikaj holowanie auta z automatyczną skrzynią biegów
Widok holowanych aut, który kiedyś na polskich ulicach stanowił chleb powszedni, dzisiaj jest raczej rzadkością. W przypadku usterek uniemożliwiających jazdę, większość kierowców decyduje się na wezwanie specjalistycznej pomocy w postaci lawety. Jednak w sytuacji kryzysowej holowanie wciąż pozostaje dopuszczalnym rozwiązaniem, ale niestety nie w przypadku aut z automatyczną skrzynią biegów. Jej konstrukcja sprawia, że samochody wyposażone w automat po prostu nie są do tego przystosowane, a holowanie może doprowadzić do wielu uszkodzeń. Najbardziej niebezpieczna jest groźba uszkodzenia miski olejowej i wycieku, który później doprowadzi do zatarcia skrzyni. Ponadto w trakcie holowania zagrożona jest także pompa olejowa. Jeśli nie masz wyjścia i holowanie auta z automatyczną skrzynią biegów pozostaje twoją jedyną opcją, pamiętaj o tym, żeby, jeśli to możliwe, holować auto z włączonym silnikiem. Przekładnia powinna oczywiście zostać ustawiona w pozycji neutralnej. Holując auto z automatyczną skrzynią biegów nie powinno się przekraczać prędkości 30 km/h. Poza tym, dłuższe dystanse nie wchodzą w grę, a postoje co około 20 km to obowiązek.
5. Wymusza jazdę na pierwszym biegu w korkach
Korki uliczne to zjawisko frustrujące dla posiadaczy wszystkich samochodów, niezależnie od przekładni, w jaką są wyposażone. Cześć kierowców prowadzących auta z automatyczną skrzynią biegów podczas powolnego poruszania się w korku, korzysta jedynie z manewrowania pedałem hamulca, szukając oszczędności na paliwie. Zdecydowanie nie jest to dobra strategia, bo współczesne automatyczne skrzynie biegów są zaprogramowane, by w takiej sytuacji natychmiast wrzucić drugi bieg. Taki styl jazdy jest szkodliwy dla okładzin hamulcowych, ale również sprzęgieł znajdujących się w skrzyni biegów. Jeśli czeka cię niezbyt przyjemna i szarpana jazda w długim korku, na swojej przekładni wybierz tryb 1 i w sposób zrównoważony operuj gazem. Być może twoje auto spali wówczas nieco więcej, jednak istnieje duża szansa, że unikniesz poważniejszej awarii skrzyni biegów.
Automatyczna skrzynia biegów w twoim samochodzie wymaga naprawy? Wbrew pozorom usunięcie usterki nie musi być kosztowne! Odwiedź sklep internetowy Aparts i zapoznaj się z szeroką ofertą części samochodowych renomowanych producentów, które, jako niezależny dystrybutor, proponujemy w bardzo konkurencyjnych cenach. W naszym sklepie znajdziesz podzespoły zarówno do popularnych, jak i rzadziej spotykanych modeli aut, a nawet klasyków. Znajdź odpowiednią część w Aparts i skorzystaj z błyskawicznej dostawy!