Jazda na rezerwie prędzej czy później przydarzy się każdemu kierowcy. Wystarczy odrobinę się zagapić i zapomnieć o zatankowaniu paliwa w porę. To prawda, że gdy na konsoli wyświetli się rezerwa paliwa, auto bez problemu pokona jeszcze całkiem sporo kilometrów i dojedzie do najbliższej stacji. Jednak permanentna jazda na rezerwie nie pozostaje bez wpływu na kondycję poszczególnych podzespołów. Ile można jechać na rezerwie? Co dzieje się samochodem, gdy kierowca nadużywa takiej możliwości? Wyjaśniamy!
Co tak naprawdę oznacza rezerwa paliwa?
Rezerwa paliwa w postaci zapalającej się na konsoli kontrolki jest dość często błędnie interpretowana przez kierowców. Fakt, że jazda na rezerwie nie oznacza, że samochód za chwilę zatrzyma się z braku paliwa prowokuje kierowców do nadużywania takiej możliwości. Niektórzy właściciele pojazdów zdając sobie sprawę, że mimo zapalonej kontrolki bez problemu dotrą do miejsca docelowego lub do własnego domu i dotankują auto nazajutrz, odkładają ten obowiązek na później. Nie jest to dobrym pomysłem. Rezerwa paliwa to kontrolka, którą należy traktować jak każdą inną, co oznacza początek poważniejszego problemu. Eksperci uważają, na co również zwracają uwagę niektórzy producenci, że auto powinno jeździć z bakiem wypełnionym przynajmniej w jednej czwartej, a kiedy temperatura jest ujemna, nawet w połowie.
W jaki sposób jazda na rezerwie wpływa na kondycję samochodu?
Jazda na rezerwie w dłuższej perspektywie czasowej ma bardzo negatywny wpływ na kondycję auta. Degradacji ulegają w ten sposób przede wszystkim części samochodowe związane z układem paliwowym.
Bak paliwa
Na wewnętrznej powierzchni baku ledwie wypełnionego paliwem gromadzi się para wodna. Gdy dochodzi do spadku temperatury, powoduje to oczywiście korozję zbiornika. Rdza stanowi wyłącznie zagrożenia dla samego baku. Odkładając się w jego wnętrzu powoli przedostaje się do paliwa, a tym samym do silnika.
Pompa paliwowa
Jazda na rezerwie negatywnie odbija się także na pompie paliwowej. Do uszkodzenia może dojść na dwa sposoby. Odpowiednio wypełniony zbiornik zapewnia smarowanie tego podzespołu. Gdy zostanie ono zahamowane, z czasem może dojść do zatarcia się pompy. Ponadto, ze względu na jazdę z deficytem paliwa do pompy przedostają się zanieczyszczenia, między innymi powodująca uszkodzenia wspomniana wcześniej rdza.
Filtr paliwa
Kolejną konsekwencję gromadzących się na skutek niedostatku paliwa zanieczyszczeń stanowi przedostawanie się rdzy do filtra paliwowego. Ten może zaś z czasem zostać zapchany. Gdy filtr paliwowy nie pracuje prawidłowo, zanieczyszczenia pokonują dalszą drogę do układu wtryskowego, doprowadzając do jego uszkodzenia.
Problemy z uruchomieniem auta
Rezerwa paliwa nierzadko powoduje problemy z jego uruchomieniem w niższych temperaturach. Puste miejsce w zbiorniku wypełnia powietrze zawierające parę wodną. Ujemne temperatury doprowadzają do jej zamarzania, a więc powstawania kryształków lodu. Zanieczyszczają one paliwo zapychając filtr i przewody, a samochód trudno uruchomić. Taki błąd stosunkowo często popełniają właściciele aut wyposażonych w instalację gazową uważający, że odrobina benzyny wystarczy do prawidłowego rozruchu.
Ile można jechać na rezerwie?
Pomijając konsekwencje dla poszczególnych podzespołów, jazda na rezerwie jest oczywiście możliwa. Dystans, który da się w ten sposób pokonać waha się w granicach kilkudziesięciu km. Ile można przejechać na rezerwie minimalizując zużycie paliwa? W przypadku niektórych modeli wyposażonych w duży zbiornik nawet ponad 100 km, jednak nie warto próbować bicia takich rekordów.
Jazda na rezerwie – jak dojechać do najbliższej stacji?
Dziś trudno wyobrazić sobie sytuację, w której rezerwa paliwa zapala się na odludziu. Gdziekolwiek nie znajdzie się kierowca, najbliższa stacja benzynowa będzie oddalona o kilka, ewentualnie kilkanaście kilometrów. Jeśli jednak z różnych powodów rezerwa paliwa wydaje się niewystarczająca, warto je oszczędzać. W tym celu należy utrzymywać jak najniższe obroty silnika i stałą prędkością około 50 km na godzinę. Powinno się też zrezygnować z klimatyzacji i hamować przy pomocy biegów zapominając o jeździe na luzie. Dystans możliwy do przejechania na rezerwie znacznie się powiększy. Przede wszystkim należy jednak nie doprowadzać do sytuacji, gdy na desce wyświetla się rezerwa paliwa.