Czasem z klimatyzacją w samochodzie jest wiele kłopotów. Sam temat obrósł w mity i uprzedzenia. Warto jednak znać fakty. Warto wiedzieć też, ile kosztuje nabicie klimatyzacji z odgrzybianiem.
Diagnostyka
Aby rozpocząć diagnostykę parametrów obwodu chłodzenia, podłączamy stację do urządzeń do napełniania systemu za pomocą szybko złączek. Manometry pokazują obecność ciśnienia wewnętrznego, co wskazuje na obecność czynnika chłodniczego. Następnie trzeba odciąć instalację i uruchomić silnik, a na koniec pozostaje włączenie klimatyzatora samochodu w trybie minimalnej temperatury. Właśnie wtedy wychodzą wszystkie niedostatki.
Przejdźmy do uzupełniania czynnika. W pierwszej kolejności podłączona stacja rozpocznie wypompowanie pozostałości starego gazu i oleju z systemu. W tym momencie przeprowadzamy kontrolę szczelności wszystkich połączeń. Obowiązkowa będzie zewnętrzna kontrola łopatek wentylatora i stopnia zanieczyszczenia chłodnicy klimatyzatora. Jeśli klimatyzator jest napełniany gazem z dodatkiem barwnika UV, diagnosta uzbrojony w lampę, która wychwytuje promieniowanie odbite, może sprawdzić ewentualne przecieki.
Czyszczenie
Klimatyzacja, a w szczególności ta zamontowana w samochodzie, zapewnia nam nie tylko chłód w czasie upałów, ale także zwiększa komfort jazdy. Aby jednak tak się stało musi być ona odpowiednio serwisowana. Większość fachowców zaleca, aby przegląd klimatyzacji był robiony przynajmniej raz w roku. Klimatyzację trzeba regularnie czyścić tzn. ozonować lub odgrzybiać, jednak najważniejszy jej element to tak zwany filtr kabinowy. To przez niego przechodzi powietrze z drogi, to on zatrzymuje wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia, drobnoustroje, bakterie i grzyby.
Kiedy nie działa dobrze lub jest nieszczelny, powietrze, które przechodzi przez niego z zewnątrz dostaje się do kabiny samochodowej, wraz z zanieczyszczeniami, które wdychamy. W ten sposób narażamy nasz układ oddechowy na różnego rodzaju choroby i podrażnienia. Jeżeli filtr jest brudny i zapchany również siła jego nadmuchu jest znikoma. Warto zaznaczyć, że wymiany filtra nie powinniśmy podejmować się sami. Ze względu na jego części składowe bardzo łatwo go uszkodzić. Musimy także wspomnieć, iż układ klimatyzacyjny nie może być nieprzepuszczalny. Wtedy mogą pojawić się jakieś ubytki w układzie chłodniczym.
Wtedy do filtra przedostaje się wilgoć, która jak wiemy powoduje nic innego jak korozje. Może ona poważnie uszkodzić zarówno parownik, jak i samą chłodnicę. Dlatego tak ważna jest regularna wymiana filtra, przegląd klimatyzacji oraz jej prawidłowe oczyszczenie odpowiednim środkiem do czyszczenia klimatyzacji.
To prawda. Warto o klimatyzację dbać. Najważniejszy filtr i odgrzybianie, nawet profilaktycznie.