Koniec roku to okazja do podsumowań na rynku motoryzacyjnym. W listopadzie 2021 roku można zatem dokładniej przyjrzeć się premierą aut, które miały miejsce w ciągu ostatniego roku. W tym miejscu pominiemy zarówno supersamochody znajdujące się daleko poza zasięgiem budżetowym przeciętnego Kowalskiego, jak i auta elektryczne, wciąż posiadające relatywnie wąskie grono odbiorców na rodzimym rynku. Oto kilka ciekawych aut, które w ostatnich miesiącach trafiły do sprzedaży.
Dacia Sandero III
Nowa Dacia Sandero znalazła się w salonach na początku roku. Ze względu na atrakcyjną cenę, jak również dobry stosunek jakości do ceny auta rumuńskiego producenta cieszą się stosunkowo dużą popularnością wśród Polaków. Sandero III to auto zbudowane na platformie CMF znane i również Renault Clio V oraz Nissana Juke. Na co mogą liczyć potencjalni nabywcy? Uwagę zwraca mocno ograniczona gama silników, która składa się tylko z trzech trzycylindrowych jednostek o pojemności 1 l, osiągających odpowiednio moc 65 KM, 90 KM i 100 KM.
Ostatni spośród nich to wersja wyposażona w instalację LPG. Najsłabszy silnik wydaje się mało atrakcyjnym wyborem nie tylko ze względu na niską moc, ale również sprzężenie z zaledwie 5-biegową skrzynią manualną. Z zewnątrz auto nie przeszło ogromnej rewolucji – do rzucających się w oczy detali należą nowe reflektory LED, zmodyfikowana osłona chłodnicy i nowe przetłoczenia na karoserii. We wnętrzu zmieniło się ustawienie zegarów. Do ciekawego wyposażenia należą aystenta martwego pola w lusterku bocznym, autonomiczne hamowanie awaryjne przed przeszkodą oraz system powiadomienia ratunkowego eCall.
Hyundai i20 N
Interesującą premierą z wiosny 2021 roku było z pewnością pojawienie się na rynku Hyundai i20 N. Auto nie ma wiele wspólnego z typowymi samochodami miejskimi reprezentującymi segment B. Koreański producent nie ukrywa szerokich inspiracji rajdami WRC przy projektowaniu tego modelu. Świadczy o tym nie tylko bardziej usportowiona sylwetka auta za sprawą obecności ciekawych spojlerów. Sportowa odsłona Hyundai i20 była od dawna oczekiwana przez miłośników tej marki. Czy lata oczekiwań opłaciły się?
Czterocylindrowa jednostka napędowa o pojemności 1,6 generuje moc aż 204 KM. Dzięki temu auto, przynajmniej według producenta, rozpędza się do setki w czasie 6,5 s. Wyposażenie 18-calowych kół w tarcze o średnicy 320 mm pozwala w razie potrzeby bezpiecznie zatrzymać to dynamiczne auto. Testy samochodu pokazują zgodnie, że mimo stosunkowo krótkiego rozstawu osi, pojazd doskonale pokonuje zakręty. Hot-hatch to wciąż rozwijający się segment, ale nie da się ukryć, że dla jego miłośników nowy Hyundai i20 N stanowi bardzo ciekawy wybór, a marka może w tym segmencie wyrobić sobie bardzo mocną pozycję, zwłaszcza że konkurencja nadal nie jest liczna.
Mercedes C klasa V generacji
Przenieśmy się teraz 2 segmenty wyżej nie porzucając jednocześnie sportowych inspiracji. Rok 2021 jest w motoryzacji naznaczony również premierą piątej generacji Mercedesa klasy C. Trzeba przyznać, że kolejna odsłona tego popularnego samochodu wizualnie nie różni się wiele od swojego poprzednika, zachowując spójność z linią stylistyczną marki. Uwagę zwracają dość ostro zarysowane przednie reflektory. Nowością są dzielone światła z tyłu. Zmianom nie uległ rozmiar bagażnika. O większej rewolucji można mówić wewnątrz auta, gdzie pojawiła się odmieniona deska rozdzielcza. Sterowanie funkcjami odbywa się przy pomocy dość nisko umieszczonego kwadratowego ekranu. Kierowca ma do dyspozycji ekran wskaźników o przekątnej 12,3 cala.
Benzynowe jednostki napędowe to wersję o pojemności 1,5 do 2 l, które w poszczególnych wersjach pozwalają na osiągnięcie mocy od 170 KM do 258 KM. W ofercie znajdują się też dwa silniki diesla o pojemności 2 l zapewniające odpowiednio 200 KM oraz 265 KM. Obie wersje charakteryzują się napędem na tylną oś, natomiast w przypadku jednostek benzynowych przyszli właściciele mogą zamówić również napęd na cztery koła. Alternatywę stanowią silniki hybrydowe. Nowością w nowej C klasie są skrętne tylne koła o wychyleniu 2,5 cm. Niby niewiele, ale z pewnością takie wychylenie znacząco ułatwia manewrowanie, a przede wszystkim poprawia zwinność samochodu w zakrętach. Klienci mają do wyboru poza standardowym zawieszeniem również wersję sportową i adaptacyjną. Wyraźne usportowienie auta pozwala Mercedesowi realnie konkurować z BMW serii 3.
Volkswagen Golf R
W lipcu do sprzedaży trafiła nowa wersja Volkswagena Golfa R, której nie sposób pominąć, wspominając najbardziej interesujące premiery mijającego roku. Auto zostało wyposażone w silnik benzynowy 2.0 TSI 4Motion zapewniający 320 koni mechanicznych. W połączeniu z 7-biegową przekładnią DSG pozwala to na osiągnięcie prędkości 100 km na godzinę w ciągu niespełna 5 sekund. Prędkość maksymalna auta wynosi 250 km/h. Producent chwali się, że do uzyskania takich osiągów nie było potrzebne radykalne zwiększenie mocy silnika, a raczej lepsze wykorzystanie jego możliwości. Odpowiada za to system zmiennego rozdziału momentu obrotowego między kołami tylnej osi – 4Motion z R-Performance Torque Vectoring.
W standardowym wyposażeniu tego auta znajduje się między innymi zawieszenie sportowe, a nadwozie zostało obniżone o 20 mm. Samochód jest objęty dwuletnią gwarancją bez limitu kilometrów. Według Volkswagena średnie zużycie paliwa tego modelu wynosi 7,8-8,1 l/100 km. Miłośnicy stosunkowo niedużych i bardzo szybkich aut powinni być zadowoleni z nowego Golfa R, szczególnie że w stosunku do poprzednika wyróżnia się on napędem na obie osie.
Interesujesz się motoryzacją? Koniecznie zapoznaj się z innymi wpisami na naszym blogu! Jeśli szukasz jakościowych części samochodowych i elementów wyposażenia w atrakcyjnych cenach, zajrzyj do naszego sklepu internetowego, gdzie znajdziesz wszystkie niezbędne akcesoria do swojego pojazdu od elementów układu napędowego, zawieszenia hamulcowego, po płyny eksploatacyjne, na przykład najwyższej jakości oleje motocyklowe.