Zakup pierwszego motocyklu powoduje motyle w brzuchu u każdego miłośnika jednośladów. W tym artykule podpowiadamy, jak znaleźć odpowiedni model, na co zwrócić uwagę w przypadku używanych maszyn, a także jakich formalności należy dopełnić, by móc w pełni cieszyć się swoim pojazdem. Sprawdź najważniejsze wskazówki odnośnie zakupu pierwszego motocyklu!
Pierwszy motocykl – jaki wybrać?
Zacznijmy od tego, jakie uprawnienia należy posiadać do prowadzenia motocykla. Otóż osoby posiadające prawo jazdy kategorii B mogą po trzech latach od zdania egzaminu jeździć motocyklami z silnikami o pojemności do 125 cm3. Jeśli nie spełniasz tego kryterium albo chcesz zakupić potężniejszą maszynę, musisz zdać egzamin na odpowiednią kategorię: AM, A1, A2 lub A.
Na początku warto sobie odpowiedzieć na podstawowe pytanie: „Czego oczekuję od swojego jednośladu?”. Inne bowiem są modele dedykowane do jazdy miejskiej, inne do terenowej, a jeszcze inne do długich tras. A wybór jest spory –do rodziny bowiem motocykli zaliczamy: skutery, crossy, enduro, ścigacze, customy, turystyczne, choppery, naked oraz klasyki.
Z reguły początkujący kierowcy rozpoczynają swoją przygodę z motocyklem, który jest nieco wolniejszy, ale za to łatwy i przyjemny w prowadzeniu. Ścigacze są ciężkie i mają ogromną moc, więc ciężko jest okiełznać taką maszynę i nie jest to częsty wybór wśród osób kupujących swój pierwszy motocykl.
Jak kupić pierwszy motocykl?
Oczywiście wiele zależy od tego, jakim budżetem dysponujesz i czego oczekujesz. Jeśli już wiesz, że chcesz kupić motor z drugiej ręki i masz swoje typy co do rodzaju maszyny, czas na poszukiwania. Obecnie większość osób decyduje się dogłębne przeanalizowanie ofert w sieci na portalach poświęconych ogłoszeniom. To wiele ułatwia, ponieważ bez wychodzenia z domu możesz wybrać interesujące Cię propozycje i odrzucić te, które na pierwszy rzut oka wydają się podejrzane, drogie albo nie spełniają Twoich oczekiwań. To spora oszczędność czasu. Oczywiście możesz też wybrać się do komisu albo skontaktować z osobą, która zajmuje się sprowadzaniem i sprzedażą motocykli.
Kiedy znajdziesz motocykl, który Cię zainteresował, warto umówić się na oględziny. Wybierz się tam najlepiej w towarzystwie osoby znającej się na jednośladach – np. mechanika czy pasjonata. Taka osoba będzie w stanie wychwycić usterki, które Ty mógłbyś przeoczyć. Podczas oglądania motocykla należy ze szczególną uwagą sprawdzić: ramę (np. czy była spawana, prostowana), zawieszenie przednie i tylne, amortyzator skrętu. Pamiętaj, że silnik powinien być zimny – jeśli okaże się, że sprzedawca go zagrzał, powinna Ci się zapalić czerwona lampka. Następnie sprawdź, czy na silniku nie ma wycieków i śladu czerwonego silikonu oraz jak prezentują się przewody i klocki hamulcowe. Zweryfikuj też, czy numery zgadzają się z dokumentami.
Czas na jazdę próbną! W jej trakcie sprawdź, czy skrzynia biegów precyzyjnie się przełącza, czy biegi nie wypadają i czy są kompletne, jak sprawuje się sprzęgło, czy hamulce odpowiednio reagują albo czy silnik nie wydaje dziwnych dźwięków. Jeśli sprzedawca od razu uprzedza, że „coś” jest do zrobienia, warto skontaktować się z mechanikiem i dowiedzieć się, jaki będzie koszt naprawy. Standardowo po zakupie wymienia się oleje motocyklowe i dokonuje przeglądu, by wyłapać ewentualne usterki zawczasu.
Kupno pierwszego motocykla – formalności
Kupując motocykl, musisz pamiętać o skompletowaniu dokumentacji i dopełnieniu wszelkich formalności. Ułatwiamy Ci zadanie i prezentujemy informacje, o czym nie możesz zapomnieć!
- Dowód zakupu – to najważniejszy dokument poświadczający prawo własności świeżo zakupionego motocyklu. Może to być faktura (nowe pojazdy albo kupione w komisie) bądź umowa kupna-sprzedaży. Tutaj zwróć uwagę, by wszelkie informacje w dokumencie były prawidłowe – dotyczy to zarówno danych osobowych, jak i np. numeru VIN. Umowa powinna być sporządzona w dwóch identycznych egzemplarzach, aby sprzedający mógł ją wykorzystać np. do wyrejestrowania motocyklu, a nabywca do rejestracji.
- Karta pojazdu – ten dokument powinieneś otrzymać przy zakupie motocykla. Nie ma znaczenia, ile lat ma Twoja maszyna – karta pojazdu wydana na początku, powinna być przekazywana wszystkim kolejnym właścicielom. To książeczka, która zawiera informacje o całej historii pojazdu, czyli np. o zmianach właścicieli czy zajęciach bankowych lub komorniczych. Nie zalecamy decydować się na maszynę, której właściciel twierdzi, że zagubił kartę pojazdu.
- Deklaracja PCC-3 – podatek od czynności cywilnoprawnych musi zostać opłacony w przypadku, gdy zakupujemy pojazd na podstawie umowy kupna-sprzedaży za kwotę powyżej 1000 zł. Wysokość podatku wynosi 2% kwoty zakupu pojazdu i należy go uiścić w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy. Jak to uczynić? Deklarację wypełnia się w swoim urzędzie skarbowym (druk PCC-3) i wnosi odpowiednią opłatę. Jeśli chodzi o nowe motocykle lub te kupione w komisie, to nie trzeba martwić się o deklarację i opłatę – w tym przypadku płacony jest podatek VAT przy zakupie.
- Rejestracja – oprócz powyższych dokumentów, do rejestracji pojazdu niezbędne będą także dotychczasowy dowód rejestracyjny oraz potwierdzenia ubezpieczenia OC. Należy dodatkowo zabrać ze sobą dowód osobisty. W wydziale komunikacyjnym, właściwym dla naszego miejsca zamieszkania, dokonuje się rejestracji. Najpierw otrzymuje się tymczasowy dowód rejestracyjny, a po 2-4 tygodniach można odebrać stały.
Podsumowując, zakup pierwszego motocyklu to wydarzenie, które wymaga odpowiedniego rozeznania się merytorycznego, przemyślenia swoich potrzeb, jak i dokładnego zapoznania się z maszynami, które nas interesują. Gdy już dojdzie do zakupu, warto pamiętać o tych wszystkich formalnościach oraz o odpowiednim ubezpieczeniu!