Zakup nowoczesnego samochodu z silnikiem diesla zawsze wiąże się z pewnymi wydatkami. Generują je głównie typowo eksploatacyjne czynności serwisowe. Klienci natomiast wymagają coraz większej mocy i wydajności, a dodatkowo rosną normy emisji spalin. To wszystko zmusza producentów do tworzenia coraz bardziej skomplikowanych jednostek. Niestety ich koszty obsługi znacząco różnią się od starszych silników, które uchodzą za pancerne.
Kluczem do skutecznej redukcji kosztów utrzymania nowoczesnego silnika diesla jest wybór doświadczonego mechanika, jak i odpowiedniego sklepu motoryzacyjnego oferującego części samochodowe online. Przed zakupem warto uświadomić sobie, które podzespoły z czasem mogą być źródłem bardzo dużych wydatków.
Przed erą bezpośredniego wtrysku paliwa
W silnikach wysokoprężnych za dostarczanie mieszanki do komór spalania odpowiadała pompa sekcyjna lub rozdzielaczowa. Były to prymitywne i odporne na jakość paliwa konstrukcje, zdolne pracować bez zawahania nawet na zanieczyszczonym oleju opałowym. Wszystko zmieniło się wraz z ekspansją opracowanego przez inżynierów Fiata bezpośredniego wtrysku common raill, który pracuje pod wysokim ciśnieniem. Sercem układu jest pompa wysokociśnieniowa, która odpowiedzialna jest za utrzymanie zadanego wysokiego ciśnienia w listwie zasilającej. Wartość ta sięga 1300-1800 barów, a nadmiar oleju napędowego wraca do zbiornika paliwa.
Końcowym elementem układu są wtryskiwacze, które zasila wspomniana listwa. Ze względu na skomplikowaną budowę, która podyktowana jest pracą pod wysokim ciśnieniem, wymagane jest stosowanie oleju napędowego wysokiej jakości. Jednorazowe zatankowanie zanieczyszczonym paliwem może skończyć się uszkodzeniem wtryskiwaczy. W takim wypadku mamy dwie możliwości: regenerację lub kupienie nowych auto części. Bardzo rzadko dochodzi do uszkodzenia pompy wysokociśnieniowej lub listwy zasilającej. W tym wypadku także z pomocą przychodzi nam dobry sklep motoryzacyjny.
Obowiązkowy podzespół nowoczesnego silnika diesla
Obowiązkowym podzespołem nowoczesnego silnika diesla jest turbosprężarka. To właśnie ona pozwala na osiągnięcie imponującej mocy i momentu obrotowego. Jej żywotność zależy nie tylko od jakości materiałów i dopracowanej budowy, ale przede wszystkim od regularnego serwisowania z wykorzystaniem wysokiej klasy oleju silnikowego i odpowiedniej eksploatacji. Postepowanie zgodnie z zaleceniami specjalistów pozwala osiągać imponujące przebiegi turbosprężarce. W przeciwnym razie skracamy jej żywot do kilkunastu tysięcy kilometrów. Wystarczy korzystać z pełnej mocy silnika przed jego rozgrzaniem, nie przestrzegać sugerowanych interwałów wymiany oleju czy gasić silnik od razu po zatrzymaniu.
Pamiętajmy, że turbosprężarka składa się z dwóch wirników: ciepłego i zimnego. Ciepły umieszczony jest na drodze wylotowej spalin, które wprawiają go w ruch i jednocześnie nagrzewają do wysokich temperatur. Wirnik ciepły połączony jest wałkiem z wirnikiem zimnym umieszczonym po drugiej stronie obudowy – jego zadaniem jest zwiększanie ciśnienia w układzie dolotowym, co przekłada się na dostarczanie większej dawki tlenu do komór spalania. W przypadku kresu jej wytrzymałości obok regeneracji pozostaje nam zakup nowej turbosprężarki. Nie powinno być większych problemów ze znalezieniem niezbędnych części zamiennych. Co ciekawe w przypadku niektórych modeli cena nowej turbiny niemal nie różni się od ceny regeneracji.
Jaki element najbardziej uprzykrza życie?
Elementem, który uprzykrza życie wielu kierowcom jest filtr cząstek stałych. Musi on spełniać coraz bardziej rygorystyczne normy emisji szkodliwych substancji. W teorii jego zadanie jest banalnie proste. Dzięki swojej porowatej strukturze – wykonanej ze stali lub ceramiki – wyłapuje niespalone w cylindrach cząstki sadzy. W ten sposób spaliny wydalone przez nowoczesnego diesla stają się o wiele bezpieczniejsze dla środowiska.
Rzecz jasna filtr cząstek stałych ma bardzo ograniczoną pojemność. Zanim osiągnie krytyczny poziomu musi on przeprowadzić procedurę wypalania zawartości. Aby przebiegła skutecznie należy zapewnić jej odpowiednie warunki – pojazd musi poruszać się ze stałą, wysoką prędkością obrotową. Tylko w ten sposób możliwe jest osiągnięcie przewidzianej przez producentów wysokiej temperatury we wnętrzu filtra, która pozwala na spalenie cząstek sadzy. Wielu kierowców zapomina o tej procedurze i użytkują swoje samochody w typowo miejskim środowisku, co prowadzi do skrajnego zapchania filtra. Wówczas jedynym sposobem jest jego serwisowe czyszczenie lub kosztowny zakup nowego filtra samochodowego.
Czy zakup współczesnego diesla jest ryzykowny?
Niestety zakup współczesnego samochodu z silnikiem diesla wiąże się z dużym ryzykiem. Nawet mając udokumentowaną historię serwisową pojazdu nie jesteśmy w stanie stwierdzić, w jaki sposób traktował go poprzedni właściciel. To od jego dbałości i stylu jazdy zależy wytrzymałość szeregu podzespołów. Jeśli są one bardzo zużyte to nowego właściciela mogą czekać spore wydatki.