Osoby poszukujące dobrego auta z rynku wtórnego stawały na przestrzeni dekad przed nie lada wyzwaniem. Prawdziwy stan techniczny oraz historia pojazdu pozostawały tajemnicą. W ogłoszeniach królowały wiekowe auta, które rzadko legitymowany się przebiegiem wyższym niż 150 000 km. Zarówno sprzedający, jak i kupujący doskonale zdawali sobie sprawę, że w większości przypadków taka ewidencja jest niemożliwa. Osobną kwestię stanowi historia pojazdu pod względem ewentualnych przebytych kolizji. Na szczęście dziś kierowcy mają do dyspozycji funkcjonalne narzędzia, dzięki którym historia kupowanego pojazdu nie jest dla nich tajemnicą! Jak sprawdzić historię pojazdu po VIN?
Jak sprawdzić historię pojazdu po VIN?
VIN (Vehicle Identification Number), czyli numer nadwozia stanowi unikalną cechę każdego samochodu. Można go porównać do numeru PESEL. Składa się zawsze z 17 znaków (od lat ’80), z których trzy pierwsze odnoszą się do regionu i nazwy producenta, kolejne 6 określa typ pojazdu, a pozostałe to indywidualny numer danego egzemplarza. VIN można znaleźć na tabliczce znamionowej umieszczanej na nadwoziu. Najczęściej można ją spotkać na wewnętrznej stronie przedniej ściany bądź w okolicach pierwszych drzwi. Jak jednak sprawdzić historię danego pojazdu po numerze VIN?
Od pewnego czasu polscy kierowcy mogą korzystać z bardzo przydatnej usługi pod intuicyjną nazwą Historia Pojazdu. Jest ona dostępna online i co ważne w pełni bezpłatna. Aby sprawdzić historię danego samochodu, wystarczy w odpowiednie rubryki wprowadzić jego numer rejestracyjny, datę pierwszej rejestracji, jak również wspomniany numer VIN. Zapewnia to dostęp do specjalnie przygotowanego raportu, a historia auta przestaje być tajemnicą.
Jakie dane zawiera raport?
Dane uwzględnione w raporcie pochodzą przede wszystkim w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Informacje są bardzo szczegółowe. Historia pojazdu uwzględnia między innymi:
- wszystkie dane techniczne samochodu,
- informacje o okresowych badaniach technicznych,
- ewidencję przebiegu w formie odczytów z badań technicznych i kontroli drogowej,
- informacje o ważności ubezpieczenia OC,
- liczbę właścicieli samochodu, informacje o ewentualnym wycofaniu z ruchu,
- datę rejestracji pojazdu,
- fakt, że auto służyło jako taksówka,
- informacje o istotnych szkodach (nie tylko powstałych w wyniku wypadków).
Kierowca może więc przekonać się, czy zgodnie z informacjami podanymi przez sprzedawcę auto rzeczywiście jest bezwypadkowe, a przebieg wskazany w drogomierzy autentyczny.
Jak sprawdzić historię pojazdu pochodzącego z zagranicy?
Wiele samochodów dostępnych na rynku wtórnym w Polsce pochodzi z zagranicy. W ten sposób można znaleźć auta utrzymane w bardzo dobrym stanie technicznym, w bardzo atrakcyjnej cenie. Jak sprawdzić historię pojazdu pochodzącego z zagranicy? Obecnie wspomniana rządowa usługa obejmuje również auta, których historia rozpoczyna się poza Polską, a które w pewnym momencie trafiły do naszego kraju. Dotyczy to samochodów pochodzących z większości krajów Unii Europejskiej, w tym popularnych kierunków importu, takich jak Niemcy, Francja, Szwajcaria, Belgia czy Holandia. Dostępne są także informacje na temat aut, które wcześniej jeździły w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Dane pochodzą z miejscowych odpowiedników polskiej ewidencji. W razie problemów z dostępem do informacji, w odwodzie pozostają jeszcze zagraniczne portale, darmowe i płatne, na których również można znaleźć podobne dane.
Na co jeszcze zwrócić uwagę przed zakupem samochodu?
Wiedząc jak sprawdzić historię pojazdu po VIN, warto skorzystać z tej możliwości. Jednak nie wolno podejmować decyzji o zakupie auta wyłącznie na tej podstawie. Nic nie zastąpi dokładnych oględzin. Na co zwrócić uwagę oceniając stan techniczny auta? Co powinno zaniepokoić potencjalnego właściciela?
- Niepokojące sygnały na lakierze – bezwypadkowość można dokładnie zweryfikować profesjonalnym miernikiem grubości.
- Stan kół i hamulców.
- Niepokojące symptomy nadmiernej korozji.
- Olej samochodowy na niewystarczającym poziomie – oznacza niedbalstwo właściciela bądź wycieki.
- Słaba sprawność układu kierowniczego.
- Różny rok produkcji szyb.
- Działanie elektroniki i innych elementów wyposażenia.
- Ślady użytkowania w kabinie – mogą świadczyć o niedbalstwem bądź wyższym przebiegu.
Świadome kupowanie używanego auta pozwala uniknąć przykrych niespodzianek i strat finansowych!