Coraz łagodniejsze polskie zimy na szczęście nie zaskakują już drogowców, jak zwykle miało to miejsce przed laty. Niestety chłodna aura naznaczona opadami śniegu i gromadzącym się na drodze błotem, a co za tym idzie tonami soli drogowej rozsypywanej na jezdni wciąż potrafi zaskoczyć kierowców. Jednak nie ze względu trudnych warunków jazdy, a pod kątem negatywnego wpływu zimy na stan techniczny auta. O ile działanie soli drogowej i błota pośniegowego na karoserię, polegające na przyspieszeniu korozji jest stosunkowo dobrze znane, czasem zapominamy, że w sezonie zimowy pogoda zdecydowanie nie sprzyja podwoziu. Do najmocniej zagrożonych części samochodowych należą z pewnością sprężyny zawieszenia. Jak zimowe warunki wpływają na ich kondycję?
Sprężyny zawieszenia a korozja w okresie zimowym
Co roku na jezdnię w Polsce trafia średnio około 500 000 ton soli drogowej, która poza kilkoma dodatkami, w tym zapobiegającymi zbrylaniu, składa się głównie z chlorku sodu, czyli soli kuchennej. Sól drogowa nie jest idealnym środkiem zapobiegającym zamarzaniu wody i tworzeniu się śliskiej nawierzchni, ale ze względu na wysoką skuteczność i stosunkowo niski koszt wciąż jest i prawdopodobnie jeszcze długo pozostanie w powszechnym użytku w naszej szerokości geograficznej.
Niestety solanka będąca roztworem soli w wodzie przyczynia się do szybszego powstawania korozji, zwłaszcza, że drogi są dodatkowo posypywane piaskiem, który z kolei powoduje odpryski na lakierze. Zjawisko jest szczególnie niebezpieczne dla auta w wyższych temperaturach, np. kiedy mokry samochód trafi zimą do garażu. W miejscach, gdzie dochodzi do zarysowań i mikrouszkodzeń lakieru natychmiast pojawia się korozja, która wprost pożera karoserię. Nie od dziś wiadomo, że równie mocno zagrożone są także wnęki nadkoli, a nawet samochodowa elektryka, jeśli solanka dostaje się do styków.
Większość doświadczonych kierowców doskonale wie, jak przygotować karoserię do zimy stosując zabiegi takie jak glinkowanie i woskowanie, a także dbając o uszczelki. Prawidłowe mycie auta poprzez staranne usunięcie piasku i dokładne osuszenie nadwozia to kolejny odpowiedni nawyk. Sęk jednak w tym, że sól drogowa jest równie niebezpieczna także dla podwozia. Sprężyny zawieszenia to części samochodowe, do których kierowcy stosunkowo rzadko zaglądają, a jednocześnie bardzo wrażliwe na korozję i szkodliwe działanie soli drogowej.
Sprężyny zawieszenia a szczeliny powstające w asfalcie
Jednak sprężyny zawieszenia, tym razem pośrednio, są narażone na negatywne skutki zimowej pogody również w inny sposób. Szczególnie w miejscach, gdzie jakość asfaltowej nawierzchni pozostawia sporo do życzenia, po wystąpieniu opadów woda natychmiast wnika we wszelkie szczeliny, jakie istnieją w nawierzchni. Po zamarznięciu woda znacznie zwiększa swoją objętość w postaci lodu. Gdy mróz ustąpi, powierzchnia drogi prezentuje się już zgoła inaczej. W ten sposób już w trakcie zimy, a szczególnie wiosną można na drogach zaobserwować tak zwane przełomy, czyli dość wyraźne ubytki w asfalcie.
Łatwo sobie wyobrazić, jak bardzo negatywne skutki dla auta ma najechanie przez kierowcę na tego typu przełom. Ominięcie szczeliny nie zawsze jest możliwe, ponieważ w okresie odwilży, a także wczesną wiosną, bardzo często w otworach utrzymuje się woda, przez co przełomy, zwłaszcza po zmroku, stają się dla kierującego pojazdem praktycznie niewidoczne. Co dzieje się z samochodem narażonym na pokonywanie tego typu przeszkód?
Gdy tylko koło samochodu zetknie się ze szczeliną, natychmiast powstają naprężenia o charakterze udarowym. Najbardziej obciążone są wówczas elementy odpowiedzialne za wybieranie drogowych nierówności, czyli cały układ zawieszenia pojazdu – amortyzatory, przeguby kuliste, łożyska, tuleje metalowo-gumowe i oczywiście sprężyny. Jazda autem po nierównej nawierzchni prowadzi powoli do uszkodzeń wynikających ze zmęczenia materiału, jednak w trakcie pokonywania naprawdę szerokiej szczeliny, sprężyna może pęknąć natychmiast. Niestety nie istnieje metoda skutecznego zapobiegania temu zjawisku. Kierowca może jedynie skupić się na omijaniu tych nieprzyjemnych przeszkód drogowych, a także regularnie obserwować stan zawieszenia, w tym wspomnianych już sprężyn.
Prawidłowe oględziny sprężyn zawieszenia
Eksploatując auto zimą bardzo trudno zapobiegać potencjalnym uszkodzeniom sprężyn zawieszenia. Jednak należy pamiętać, że ich kondycja, podobnie zresztą jak całego układu zawieszenia, bardzo mocno wpływa na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Dlatego właściciele aut powinni przy okazji wizyty w warsztacie poprosić o dokładny przegląd układu zawieszenia, a także zaglądać do sprężyn na własną rękę. Na co należy zwrócić szczególną uwagę w trakcie takich oględzin?
· Poszukiwanie potencjalnych ognisk korozji
Przegląd warto rozpocząć od poszukiwania ognisk korozji na sprężynach zawieszenia. Sprężyny są w procesie produkcji pokrywane lakierem ochronnym, jednak z czasem nawet on ulega ścieraniu. Zimą dużym zagrożeniem dla sprężyn jest piasek gromadzący się zwłaszcza w okolicach talerzy oporowych i łożyska górnego mocowania, czyli w miejscach, w których zwoje sprężyny ocierają się o elementy montażowe.
Nadmiar piasku naturalnie powoduje ścieranie powłoki antykorozyjnej, a to z kolei sprawia, że na tych newralgicznych powierzchniach szybko pojawia się rdza. Ogniska korozji stopniowo osłabiają materiał, z którego wykonana jest sprężyna, co ogranicza jej sztywność, a kiedy problem zostanie zbagatelizowany, może dojść do pęknięcia sprężyny. Właściciele aut powinni dbać o to, aby przy wymianie sprężyn postawić na części samochodowe najwyższej jakości, pozbawione wad w postaci niedokładnego pokrycia sprężyny lakierem.
· Odkształcenia pojawiające się na sprężynach
Kolejnym niebezpiecznym zjawiskiem są potencjalne odkształcenia sprężyny powstałe na skutek nieprawidłowego montażu, na przykład przy wymianie sprężyn. Błąd montażowy może wystąpić zarówno w górnym mocowaniu, jak i w okolicach dolnego talerza oponowego. Nieprawidłowo zamontowana sprężyna ociera o nadkole, a ponadto ma tendencję do ponadprzeciętnego gromadzenia szkodliwego dla niej piasku. Doświadczony mechanik z pewnością zauważy taki błąd w trakcie przeglądu. Poza tym zjawisko uwydatnia się zimą, gdy słychać niepokojące zgrzyty i skrzypienie, bo sprężyna ociera się na przykład o nadkole.
· Pęknięcia sprężyny zawieszenia
Pęknięcie sprężyny nie zawsze daje o sobie znać, zwłaszcza, że dotyczy zazwyczaj skrajnych, położonych na górze lub na dole zwojów. W niektórych rodzajach zawieszenia, na przykład w kolumnach McPhersona, dolny zwój sprężyny bywa całkowicie zasłonięty przez talerz oporowy. W dodatku, w tym miejscu zimą gromadzi się mieszanina piasku, soli drogowej i wody, która zatyka otwór odprowadzający wodę i powoduje dodatkowe ścieranie się materiału. Dokładne oględziny dolnego zwoju wymagają udrożnienia otworu odprowadzającego wodę. Często dopiero wówczas pęknięcie sprężyny wychodzi na jaw.
· Weryfikacja prześwitu pojazdu
Podczas oględzin warto sprawdzić również prześwit pojazdu. Dotyczy to szczególnie samochodów, które regularnie poruszają się mocno dociążone, na przykład na jednej osi. Jest bardzo ważne, aby nie przekraczać dopuszczalnej masy pojazdu. Jeśli pod wpływem obciążeń prześwit pojazdu zmniejszy się, oznacza to, że zwoje sprężyny trwale osiadły, a więc zawieszenie straciło częściowo swoje właściwości. Warto pamiętać, że nieprawidłowy prześwit pojazdu bywa również skutkiem wspomnianych błędów montażowych.
Sprężyny zawieszenia w ofercie sklepu Aparts
Gdy sprężyny amortyzatora wyglądają na zużyte, osiadają albo pojawiły się już na nich poważne ogniska korozji, należy zdecydować się na ich wymianę. Zapewni to wzrost bezpieczeństwa i pełnie komfortu w trakcie jazdy samochodem. Doskonałej jakości sprężyny zawieszenia, podobnie jak pozostałe części samochodowe, można znaleźć w atrakcyjnych cenach w sklepie internetowym Aparts. Wystarczy skorzystać z wygodnej wyszukiwarki i przy pomocy czytelnych filtrów wybrać odpowiedni model auta. Wśród propozycji znajdą się wyłącznie produkty sprawdzonych producentów. Zapewniamy szybką dostawę do dowolnego miejsca w Polsce.