Citroen z pewnością zalicza się do najważniejszych marek motoryzacyjnych w Europie. Przedsiębiorstwo zajmujące się początkowo produkcją kół zębatych, które w 1919 roku wkroczyło na dobre na rynek motoryzacyjny, stanowi dziś część międzynarodowego koncernu Stellantis. Przez lata auta marki Citroen wywierarły solidny wpływ na branżę, bo chociaż przedsiębiorstwo zajmowało się produkcją samochodów ze średniej półki, jednocześnie słynęło z innowacyjnych i awangardowych rozwiązań.
Samochody marki Citroen nietrudno spotkać dzisiaj również na polskich ulicach. Auto idealne prawdopodobnie nie istnieje, a w dobie coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań technicznych, nawet udane i funkcjonujące długo w sprzedaży modele posiadają pewne słabsze strony i wady. Jakimi typowymi awariami i usterkami charakteryzują się poszczególne współczesne modele Citroena?
Na wstępie warto zaznaczyć, że stereotyp, jakoby francuskie auta wyróżniały się szczególną awaryjnością, tak naprawdę nie ma wiele wspólnego z rzeczywistością. Pod tym względem Citroen na przestrzeni lat nie odstawał od swoich głównych konkurentów, a część znanych awarii stanowi efekt stosowanych przez tę markę innowacji, takich jak utożsamiane z Citroenem pneumatyczne zawieszenie. Natomiast listę często pojawiających się usterek można przygotować bez problemu dla każdego pojazdu, niezależnie od marki.
Citroen C2
Citroen C2, którego pierwsza wersja zadebiutowała na rynku w 2003 roku, to nieduży miejski hatchback. Jak na swoje rozmiary auto od zawsze oferowało dość mocne silniki umożliwiające dynamiczną jazdę. Jakie awarie są najczęściej wymieniane w odniesieniu do tego modelu?
Mechanicy wspominają o niedoskonałościach instalacji elektrycznej, przede wszystkim alternatora, ale również sterowania klimatyzacją, która w dodatku ma tendencję do rozszczelniania się. Również powłoka lakiernicza Citroena C2 nie uchodzi za najdoskonalszą, co w polskim klimacie ma spore znaczenie. Ogniska rdzy najczęściej pojawiają się w okolicach uszczelek przy drzwiach oraz przy bagażniku.
Niektórzy właściciele Citroenów C2 zwracają również uwagę na szybką eksploatację poszczególnych elementów dość twardego jak na Citroena zawieszenia, co odnosi się szczególnie do łączników stabilizatorów. Części kierowców przeszkadza niska jakość plastiku, z którego wykonana jest deska rozdzielcza, który po pewnym czasie wydaje z siebie charakterystyczne dźwięki, ale w aucie z tego segmentu raczej nie należy spodziewać się stosowania materiałów wysokiej jakości.
Citroen C3
W segmencie B Citroen reprezentuje model C3, który doczekał się już trzeciej wersji. Jakich problemów mogą spodziewać się przyszli właściciele zwłaszcza używanych modeli?
Podobnie jak w przypadku modelu C2, auto jest dość wrażliwe na korozję, która niestety pojawia się zwłaszcza w profilach zamkniętych, co oznacza, że ogniska początkowo nie są widoczne gołym okiem. Ze swoim mniejszym bratem Citroen C3 dzieli również niedoskonałą elektrykę, w tym przypadku multipleksową. Awarie wycieraczek szyb, nawiewu lub centralnego zamka najczęściej występują pod wpływem wilgoci.
Stosunkowo dobrą opinią cieszą się montowane w tych samochodach silniki. W ich przypadku najpopularniejszym problemem bywają jedynie wycieki oleju. Słabą stroną C3 jest natomiast zawieszenie, w tym wspomniane już łączniki stabilizatorów. Na szczęście jego naprawa nie generuje wysokich kosztów.
Citroen C4
Również Citroen C4 produkowany od 2004 roku doczekał się już trzeciej generacji. Auto obecnie mające cechy crossovera to ciekawy wybór w segmencie C. Czy Citroen C4 jest samochodem awaryjnym?
Z pewnością nie jest wolny od problemów znanych z mniejszych przedstawicieli marki. Pojawiają się w nim zwarcia elektryki, które dają o sobie znać w postaci wadliwego sterowania klimatyzacją i problemów z centralnym zamkiem. Jeśli chodzi o zawieszenie, po raz kolejny wypada wspomnieć o łączniku stabilizatora. Z tyłu zastosowano belkę skrętną, która ma tendencję do hałasu, chociaż wymiana tulei powinna rozwiązać ten problem. Niektórzy mechanicy wspominają jeszcze o szybko zużywających się tarczach hamulcowych. Jeśli chodzi o gamę silnikową, za mniej awaryjne uchodzą jednostki benzynowe, chociaż na rynku wtórnym są rzadziej spotykane od diesli.
Citroen C5
W ubiegłym roku swojej trzeciej generacji doczekał się reprezentujący segment D Citroen C5. Na jakie potencjalne usterki muszą zwrócić uwagę przyszli posiadacze starszej generacji tego modelu?
Niestety tradycyjnie awarie elektryki nie powinny stanowić niespodzianki dla właściciela Citroena C5. Wpływ wilgoci prowadzi często do sytuacji, w której kontrolki na desce rozdzielczej zaczynają szaleć, więc regularne czyszczenie styków stanowi konieczność. Podobnie jak w przypadku C4, sporo do życzenia pozostawiają nieodpowiednie w stosunku do masy pojazdu hamulce, które szybko się zużywają. Sporo lepiej model C5 wypada pod względem bezawaryjności silników. W jednostkach benzynowych zdarzają się co prawda awarie układu zapłonowego, a kłopoty generuje niekiedy również bezpośredni wtrysk. Natomiast silniki Diesla uchodzą w tych autach za bardzo trwałe.
Hydropneumatyczne zawieszenie zapewnia niezwykły komfort podczas jazdy. Niestety uchodzi ono jednocześnie za mało trwałe i wymaga regularnej wymiany elementów eksploatacyjnych. Ponadto stosunkowo często pojawiają się wycieki. Z pewnością nie jest to samochód idealny na drogi gorszej jakości. Irytującym problemem w aucie tej klasy są bardzo łamliwe klamki wewnętrzne, które można spotkać w modelach należących do pierwszej generacji.
Citroen C6
Od luksusowego Citroena C6, którego pierwsza generacja zadebiutowała w 2006 roku należy wymagać najwięcej. Czy ten model jest pozbawiony wad znanych z innych przedstawicieli marki?
Z pewnością elektronika w tych samochodach nie należy do bezawaryjnych. Znanym problemem jest wyświetlanie przez komputer pokładowy komunikatów o usterkach, które faktycznie nie występują. Jeśli chodzi o zawieszenie, nie generuje ono większych problemów. Jedynie metalowo-gumowe części eksploatacyjne wymagają stosunkowo częstej wymiany. Posiadacze Citroen C6 z silnikiem benzynowym muszą też przygotować się na problemy z filtrem cząstek stałych – FAP, który wykazuje tendencję do zapychania się, co może być dokuczliwe przy wykorzystywaniu auta głównie w mieście. Na tle pozostałych modeli Citroen C6 zasługuje natomiast na miano najmniej awaryjnego pojazdu.
Jesteś posiadaczem auta marki Citroen i szukasz do niego części? Citroen jest mocno reprezentowany w sklepie internetowym Aparts. W naszej ofercie znajdziesz w konkurencyjnych cenach części i podzespoły, które posłużą w twoim samochodzie przez wiele lat i pomogą w usunięciu typowych dla marki usterek!