Honda Civic
Kosmiczna prezencja poprzedniej generacji Civica była ostatnią wyposażoną w wolnossące silniki benzynowe, obecnie trzon oferty stanowią warianty turbodoładowane.
Jeśli szukamy funkcjonalnego i niemal bezobsługowego auta segmentu C na lata, warto skierować uwagę na dziewiąte wcielenie Hondy Civic. Na wskroś japoński konkurent VW Golfa urzeka prostotą i charakterystyką, a przede wszystkim dopracowaniem.
Czy ma jakieś mankamenty?
Dużym atutem modelu jest niska utrata wartości na tle klasowych rywali. Dynamicznie narysowane nadwozie niekiedy boryka się z problemem korozji, ale póki co nie jest to jednak poziom znany ze starszych generacji. W dużej mierze problem rozwiązuje coroczna konserwacja i suche miejsce garażowe.
Jedynym zgodne zgłaszanym przez użytkowników mankamentem modelu jest bardzo zła widoczność przez tylną szybę, która jest przedzielona niewielkim spoilerem z blendą – w kombi tego problemu nie ma. Dużym ułatwieniem natomiast jest opcjonalna kamera cofania.
Wnętrze pojazdu
Wnętrze jest jednym z najprzestronniejszych w tej klasie. Na przednich fotelach zarówno pasażer, jak i kierowca znajdzie idealną pozycję do pokonania długiej trasy. Nawet bazowe fotele zapewniają odpowiedni komfort i podparcie ciała w zakrętach.
Na tylnej kanapie bez problemu usiądą dwie dorosłe osoby, bez zgłaszana żadnych zastrzeżeń. Imponujące są także bagażniki. Hatchback może pomieścić nawet 477 litrów, a kombi aż 624 litry. Warto wspomnieć także o licznych schowkach i podwójnej podłodze w bagażniku. W pakiecie dostajemy również zestaw naprawczy.
Wyposażenie
Na liście wyposażenia Civica IX znaleźć możemy dwustrefową automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy, seryjne nagłośnienie, skórzaną tapicerkę i liczne systemy wsparcia kierowcy. Obsługa wszystkich systemów nie stwarza żadnych trudności, nawet starszym kierowcom. Niezależnie od nasłonecznienia kabiny cyfrowe zegary pozostają zawsze czytelne.
Wariant benzynowy Hondy Civic IX
Największą popularnością w modelach Hondy Civic IX cieszą się wolnossące silniki benzynowe 1,4 oraz 1,8 o mocy 99 i 141 KM. Bazowy wariant sprawdzi się tylko w mieście lub w rękach bardzo niewymagającego kierowcy. Zapewnia bardzo przeciętne osiągi, ale odwdzięcza się spalaniem oscylującym wokół 6-7 litrów. Silnik 1,8 wydaje się idealnym rozwiązaniem, które daje wiele przyjemności z jazdy także poza miastem. Co istotne, rozsądnie obchodzi się z paliwem spalając około 7,5 litra na 100 km w średnim rozrachunku. Specjaliści zgodnie zwracają uwagę na trwałość każdego z silników. Dopóki nie skusimy się na montaż instalacji gazowej, silniki będą pracować idealne przez wiele lat. Wystarczają im regularne wymiany leju, co 10-15 tysięcy oraz rozrządu. Wszystkie części zamienne kupimy w sklepie motoryzacyjnym online. Przy większych przebiegach konieczna okaże się tylko regulacja luzu zaworowego, którego cena wynosi około 600 złotych.
Wariany diesel Hondy Civic IX
Alternatywą dla silników benzynowych są dwa dostępne japońskie diesle 2,2 oraz 1,6 i-CDTi o mocy odpowiednio 150 i 120 KM. Większa jednostka zapewnia niewiele lepsze osiągi. Wyposażona została w skomplikowany osprzęt, który po latach może generować większe koszty. Obydwie konstrukcje korzystają z bezpośredniego wtrysku common raill (koszt regeneracji wtryskiwaczy to koło 600-800 złotych za sztukę) i turbosprężarki o zmiennej geometrii łopat (regeneracja około 1800 złotych). Niestety, bolączką każdego nowoczesnego diesla bywa filtr cząstek stałych, który w ruchu miejskim szybko się zapycha.
Czy warto zainteresować się tym modelem?
Bez względu na wybrany wariant silnikowy Civic IX, przekonuje on do siebie precyzją działania mechanizmu zmiany biegów. Każdy ruch lewarka jest krótki i odbywa się z lekkim oporem i precyzją. Dzięki temu nawet typowo miejska jazda sprawia wiele radości. Nieskomplikowany układ jezdny oparty na kolumnach McPhersona i belce skrętnej, gwarantuje udany kompromis między pewnością prowadzenia a sprawnym niwelowaniem nierówności.
Zakup Hondy Civic IX generacji to doskonała propozycja dla kierowców oczekujących funkcjonalnego i taniego w utrzymaniu kompaktu. Oczywiście dotyczy to wariantów benzynowych.