Chyba każdemu z nas Volvo kojarzy się dosyć jednoznacznie – bezpieczeństwo, trwałość i foremne kształty były przez lata wizytówką szwedzkiej marki. Wszystko przez niezniszczalne silniki benzynowe, pancernego diesla 2,4 D oraz przepastne kombi zdolne przewieźć całą szafę. W 2010 roku fani skandynawskiego stylu przeżyli prawdziwy szok. Na rynku pojawiło się S60/V60 – premiowany model segmentu D definitywnie zerwał z dawnym designem. Miejsce rysowanego niemal od linijki nadwozia zajęły obłe, dynamiczne, a przy tym ascetyczne linie. Rzecz jasna ucierpiała na tym funkcjonalność wnętrza, o którym za chwilę.
Wnętrze – prostota na pierwszym miejscu
W przypadku każdego Volvo liczą się zupełnie inne wartości niż te oferowane przez Audi i BMW. Tutaj liczy się komfort, bezpieczeństwo, niezawodność i stoicki spokój za kierownicą. Potwierdza to dobitnie wnętrze, skrojone z myślą o możliwie najprostszej obsłudze. Deskę rozdzielczą rozplanowano wedle zasad starej szkoły ergonomii, a wszystkie przyciski i pokrętła są tam gdzie się tego spodziewamy. Za obszytą skórą, mięsistą kierownicą zgrupowano na pozór tradycyjne zegary – pozory jednak mylą. Szwedzi postawili na cyfrowy zestaw wyświetlający jeden z trzech dostępnych wariantów zegarów – niezależnie od warunków zawsze czytelnych. Panel centralny to ciąg dalszy pokazu minimalistycznego designu Volvo, a za nim umieszczono praktyczną półkę. Na jego szczycie umieszczony jest kolorowy ekran obsługujący nawigację, zestaw audio i klimatyzację. W droższych odmianach system multimedialny posiada dostęp do Internetu. Poniżej zgrupowano pokrętła i przyciski klimatyzacji oraz radia.
Komfortowe warunki dla czworga
Przednie, niemal ortopedyczne fotele zaprojektowano przez prawdziwych specjalistów, gwarantują perfekcyjne podparcie ciała zarówno w szybko pokonywanych zakrętach, jak i w kilkuset kilometrowej trasie. W znalezieniu idealnej pozycji za kierownicą pomoże wszechstronna regulacja (opcjonalnie elektryczna). Dla niektórych kierowców sporym mankamentem będzie wysoka pozycja za kierownicą. Z drugiej jednak strony, V60 nie jest sportowym samochodem. Na tylnej kanapie miejsca jest już znacznie mniej, wystarczy jednak dla dwóch dorosłych osób. Nowoczesny design odbił się na pojemności przestrzeni bagażowej, niestety 420 litrów stawia V60 na przegranej pozycji w klasie.
Trwałość jest najważniejsza
Chlubą inżynierów Volvo od lat są turbodoładowane silniki benzynowe, a zwłaszcza pięciocylindrowe, generujące więcej niż wystarczającą moc i moment obrotowy. Niemniej zachwalany przez użytkowników jest autorski diesel Szwedów – 2,4 D. W najnowszej odsłonie legitymuje się mocą 215 KM i 420 Nm. Większość klientów sięgających po V60 D5 decyduje się na klasyczną automatyczną przekładnię. Wartym rozważenia dodatkiem jest także napęd na cztery koła (AWD), dbający o zachowanie maksymalnej trakcji w każdych warunkach drogowych.
Niestety, pięciocylindrowy diesel Volvo nie słynie z ascetycznego apetytu na olej napędowy. W ruchu miejskim spalanie oscyluje wokół 9-10 litrów na 100 km, niewiele lepiej jest w trasie, wówczas zużycie spada jedynie do 7,5-8 jednostek. W zamian silnik 2,4 D odwdzięcza się basowym odgłosem pracy, a przede wszystkim trwałością. Jak donoszą mechanicy, odpowiednio serwisowany z łatwością pokonuje nawet 600-700 tysięcy kilometrów bez poważnych awarii.
W czasie normalnej, codziennej eksploatacji zespół napędowy sprawuje się wyśmienicie. Skrzynia zmienia poszczególne biegi niezauważalnie, troszcząc się o możliwie niskie spalanie. Z równowagi nie wyprowadza jej nawet gwałtowne wciśnięcie pedału gazu – redukuje nawet 2-3 biegi. Niemniej zadowoleni będziemy z pracy napędu na cztery koła, który nie pozwala na jakiekolwiek poślizgi. Cena prezentowanej konfiguracji opiewa na około 240 tysięcy złotych.
Dane techniczne:
Silnik: 2,4 D.
Okres produkcji: 2013-2015.
Pojemność skokowa: 2400 cm3.
Rodzaj silnika: wysokoprężny, turbodoładowany.
Moc: 215 KM przy 4000 obr./min.
Moment obrotowy: 420 Nm przy 1200-3250 obr./min.
Ułożenie silnika: poprzecznie.
Liczba zaworów: 20.
Zasilanie: Common Rail.
Napęd:
Osie napędowe: 4×4.
Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna.
Osiągi:
0-100 km/h: 7,7 s.
V-max: 230 km/h.
Wymiary:
Pojemność bagażnika: 420 l.
Długość/ szerokość/wysokość: 4237/1635/1420.
Rozstaw osi: 2450.
Zużycie paliwa:
Według producenta miasto/trasa/średnie: 8,6/5,2/6,4.
Według użytkowników miasto/trasa/średnie: 10/7,5-8/9.