Konieczność wymiany koła prędzej czy później przydarzy się każdemu kierowcy. Chociaż wymaga nieco siły fizycznej, a także odrobiny wiedzy, zdecydowana większość kierowców może poradzić sobie z tym zadaniem samodzielnie. Najważniejsze, aby wymianę koła w samochodzie przeprowadzić w sposób bezpieczny i dokładny. Precyzyjnie wykonana czynność pozwoli nie tylko bez przeszkód poruszać się dalej samochodem, ale także uniknąć pogorszenia komfortu jazdy po nieprawidłowo przeprowadzonej wymianie. W jaki sposób wymienić koło w samochodzie krok po kroku?
Niezbędny zestaw narzędzi
Aby myśleć o samodzielnej wymianie koła, należy wozić ze sobą koło zapasowe lub dojazdówkę. Oprócz tego niezbędny jest prosty zestaw narzędzi, do których należą:
- klucz do kół,
- lewarek,
- opcjonalnie – rękawice i latarka.
W przypadku niektórych nowszych aut śruby bywają przykryte ozdobnymi nakładkami. Wówczas do kompletu trzeba jeszcze dodać narzędzie służące do ich zdejmowania. Wyposażony w ten zestaw kierowca może przystąpić do pracy i uniknąć straty czasu ze względu na konieczność wzywania pomocy drogowej.
Troska o bezpieczeństwo
Wymianę koła najlepiej przeprowadzić na parkingu, gdzie stojący pojazd nie będzie stwarzał zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego. Jednak przebicie opony bardzo często zdarza się w trasie – na drogach ekspresowych pobocza nie są zbyt szerokie, a więc konieczne będzie włączenie świateł awaryjnych ostrzegających innych kierowców. Niezbędne jest także ustawienie trójkąta ostrzegawczego, który należy do obowiązkowego wyposażenia auta. Odległość, w jakiej należy ustawić trójkąt, zależy od rodzaju drogi, na której przydarzyła się awaria.
- W mieście – wystarczy 1 m.
- Poza terenem zabudowanym – 50 m.
- Na autostradzie – 100 metrów ze względu na szybkie przemieszczanie się pojazdów.
Przygotowanie samochodu do wymiany koła
Przed przystąpieniem do pracy należy jeszcze przygotować do wymiany koła swoje auto. Oto kilka czynności, o których nie wolno wówczas zapomnieć:
- wrzucenie jedynki bądź wstecznego biegu,
- zaciągnięcie hamulca ręcznego,
- zablokowanie kół przy pomocy klinów lub większych kamieni – blokadę ustawia się co najmniej na kole znajdującym się po przekątnej od wymienionego, a najlepiej na obu kołach tej osi.
Luzowanie śrub
Trudno przygotować się na wszystkie potencjalne awarie wożąc przy sobie różne części samochodowe. Na szczęście koło zapasowe jest standardowym wyposażeniem. Po jego wyjęciu można przystąpić do wymiany. Pierwszy etap stanowi luzowanie śrub. Tę czynność trzeba wykonać, kiedy auto wciąż pozostaje stabilnie ustawione na wszystkich czterech kołach. Śruby należy tylko delikatnie poluzować, aby po podniesieniu auta łatwiej było je odkręcić. Jeżeli wcześniej zostały starannie dokręcone przy pomocy klucza dynamometrycznego, czynność nie powinna wymagać większej siły.
Unoszenie auta i demontaż koła
Czas na podniesienie samochodu w celu wymiany koła. Podnośnik musi być stabilnie ułożone na równym i twardym podłożu. Jeśli ukształtowanie terenu to uniemożliwia, można skorzystać z deski położonej pod lewarkiem. Każde auto posiada tak zwane punkty podparcia, czyli przestrzeń, w której podwozie jest najmocniejsze. To właśnie tam należy umieścić lewarek.
Warto zawczasu sprawdzić w instrukcji pojazdu, gdzie w konkretnym modelu znajdują się punkty podparcia. Jednocześnie istnieje duża szansa, że punkty podparcia zostały oznaczone przy pomocy małych strzałek i stosunkowo łatwo je znaleźć. Aby z łatwością wymienić koło wystarczy unieść pojazd na około 2 cm. Później trzeba odkręcić wszystkie śruby mocujące i ostrożnie zdjąć koło. Jeśli okaże się, że jest ono zapieczone, warto stosować siłę z umiarem – w końcu stabilność podnośnika nie jest nieograniczona.
Wymiana koła na zapasowe bądź dojazdówkę
Zakładając nowe koło trzeba upewnić się, że będzie ono doskonale przylegać do piasty. Gdy to nastąpi, należy przykręcić kolejne śruby, jednak na tym etapie nie używać jeszcze maksymalnej siły. Czas na ostateczne dokręcenie śrub przyjdzie dopiero po opuszczeniu samochodu. Do tej czynności bardzo przyda się klucz dynamometryczny oraz wiedza, z jaką siłą konkretne koło powinno zostać przykręcone. Pozwoli to zachować odpowiedni i bezpieczny tor jazdy, a także uniknąć przyszłych awarii związanych z ewentualną asymetrią.
Zachowanie ostrożności
Koło zapasowe najczęściej spoczywa w bagażniku przez kilka lat. Z tego względu może nie być wystarczająco wypełnione powietrzem. Dlatego po wymianie koła warto zachować szczególną ostrożność w trakcie jazdy, przede wszystkim unikając nadmiernej prędkości. Jazda z prędkością 70-80 km/h będzie bezpieczna. Mniej doświadczeni kierowcy po samodzielnej wymianie koła mogą odwiedzić warsztat samochodowy lub wulkanizatora, aby upewnić się, że wymiana przebiegła prawidłowo.
Najtrudniejszy zwykle jest ten pierwszy raz – jeśli wymiana przebiegnie sprawnie również właściciele samochodów, którzy nie interesują się kwestiami mechanicznymi, będą bez przeszkód radzili sobie w przyszłości z tą w gruncie rzeczy rutynową i nieskomplikowaną czynnością. Powodzenia!