Wymiana oleju silnikowego w motocyklu to jedna z podstawowych czynności serwisowych, którą należy dokonywać regularnie i zawsze po zakończeniu sezonu lub przed rozpoczęciem kolejnego. Wymianę można zlecić zaufanemu serwisowi, w którym, zwłaszcza w okresie zimowym, zazwyczaj nie ma kolejek, a ceny bywają bardzo przystępne. Jednak wystarczy odrobina wiedzy i doświadczenia, aby wykonać tę procedurę samodzielnie. Nie chodzi wyłącznie o oszczędności, ale także satysfakcję z pracy przy własnej maszynie oraz przeświadczenie, że wszystko zostało wykonane prawidłowo. W końcu olej odgrywa kluczową rolę w sprawnej pracy silnika, a prawidłowe smarowanie zdecydowanie przedłuża jego żywotność. Jak przygotować się do wymiany oleju i jak ją przeprowadzić?
Jak często należy wymieniać olej silnikowy w motocyklu?
Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z motocyklami, a tym bardziej ich samodzielnym serwisowaniem, w pierwszej kolejności musisz się dowiedzieć, jak często należy wymieniać olej silnikowy w twoim motocyklu. Podobnie jak w przypadku samochodów, odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Po pierwsze, optymalny termin zależy od przebiegu, ale wyznacza się go odmiennie dla poszczególnych klas motocykli. Ponadto duże znaczenie ma też twój styl jazdy. Spokojne poruszanie się jednośladem, zwłaszcza, gdy jest to model turystyczny o niezbyt dużej mocy, sprawia, że olej smaruje silnik prawidłowo nieco dłużej. W takim przypadku na jednym oleju możesz przejechać nawet 12 000 km. Na drugim biegunie znajdują się ścigacze lub poddawane dynamicznym obciążeniom motocykle typu enduro. W ich przypadku czas wymiany może nadejść nawet po 3000 km. Wyznaczając termin wymiany oleju silnikowego, przede wszystkim zapoznaj się z zaleceniami producenta.
Oprócz tego, niezależnie od przebiegu, olej silnikowy w motocyklu powinno wymieniać się raz w roku. Jednak motocykliści do dziś nie są zgodni, czy warto dokonać tego jesienią, natychmiast po zakończeniu sezonu, by w silniku nie zalegały substancje pochodzące z zanieczyszczonego oleju, czy może lepszy moment nachodzi wiosną, dzięki czemu sezon można rozpocząć ze świeżym olejem. Zazwyczaj termin nie ma większego znaczenia, a szczegóły przedstawiliśmy w niedawnym wpisie, natomiast musisz koniecznie pamiętać, by dopilnować tego obowiązku pomiędzy sezonami.
Jak prawidłowo wybrać olej silnikowy do motocykla?
Zanim przystąpisz do wymiany oleju silnikowego, musisz również wybrać odpowiedni produkt. Oferta dostępna na rynku jest naprawdę szeroka. Oleje motocyklowe dzielą się przede wszystkim na trzy kategorie:
- oleje mineralne,
- oleje syntetyczne,
- oleje półsyntetyczne.
Oleje mineralne, będące efektem rafinacji ropy naftowej, w praktyce prezentują najniższą jakość, między innymi ze względu na gromadzące się osady. Większość motocykli jest przystosowana do smarowania silnika przy pomocy oleju półsyntetycznego, stanowiącego kombinacją dwóch rozwiązań. Oleje syntetyczne wyróżniają się natomiast najlepszą jakością i zdecydowanie warto wybrać je do maszyn o większej mocy, bo w najlepszy sposób ochronią w silnik.
Oprócz tego zwróć też uwagę na klasę lepkości oleju. Jeżeli zamierzasz korzystać ze swojej maszyny również w niższych temperaturach, nie zwracaj uwagi wyłącznie na letnią klasę lepkości, ale również na zimową. Tą kwestię również przedstawiliśmy w osobnym wpisie. W polskich warunkach klimatycznych bardzo popularnym wyborem jest dość uniwersalny olej – 10W-40.
O czym należy pamiętać przed przystąpieniem do wymiany?
Sprawna wymiana oleju silnikowego w motocyklu zależy w dużej mierze od tego, jak się do niej przygotujesz. W pierwszej kolejności zajmijmy się listą przedmiotów i akcesoriów, które, oprócz nowego oleju, będą do tego niezbędne. Pamiętając o tych punktach, unikniesz przykrych niespodzianek w trakcie wymiany. Oto proponowany przez nas niezbędnik:
- filtr oleju – za każdym razem, kiedy wymieniasz olej silnikowy w swoim motocyklu, musisz również wymienić zanieczyszczony filtr na nowy. Niekiedy konieczna jest również wymiana podkładki pod korek spustowy.
- kuweta lub duża miska – stary olej musi wylądować w naczyniu o dość dużej pojemności.
- lejek – ułatwi ci nalanie do silnika nowego oleju, ale przede wszystkim przyda się do przelania starego oleju z dużego naczynia do butelki.
- butelka – to w niej ostatecznie wyląduje dotychczas używany olej. Następnie przekażesz go do utylizacji.
- rękawiczki – naprawdę nie ma sensu brudzić dłoni podczas wymiany oleju, by później długo je szorować.
- szmatka – przyda się, jeśli dojdzie do rozlania się cieczy.
- stary ręcznik – zabezpieczy podłoże przed ewentualnym rozlaniem się oleju wokół naczynia.
- zestaw kluczy – są niezbędne do odkręcenia korka spustowego i filtra, a w przypadku niektórych modeli również owiewek.
Jak wymienić olej silnikowy w motocyklu?
Jeśli masz już pod ręką wszystkie niezbędne akcesoria, czas przystąpić do pracy. Wymiana oleju w motocyklu wcale nie jest skomplikowana, wymaga jedynie wprawy. Za pierwszym razem z pewnością zajmie ci nieco czasu, ale po kilku samodzielnych próbach z pewnością nabierzesz wprawy.
- W pierwszej kolejności uruchom silnik, który powinien popracować przez kilka minut, aby stary olej stał się rzadszy i łatwiej wypłynął do naczynia.
- Po wyłączeniu silnika ustaw naczynie pod korkiem spustowym, a następnie go odkręć. Pamiętaj, że w tym momencie olej jest gorący, zatem zachowaj szczególną ostrożność.
- Gdy stary olej wypłynie, możesz zająć się odkręcaniem filtra. Uszczelkę nowego filtra posmaruj odrobiną nowego oleju. Teraz zamontuj go zgodnie z instrukcją producenta pojazdu, najlepiej korzystając z klucza dynamometrycznego.
- Oczyść okolice korka spustowego przy pomocy szmatki, a następnie dokręć go wraz z podkładką z odpowiednią siłą.
- Teraz możesz wlać nowy olej w ilości zgodnej z instrukcją producenta.
- Odpal silnik, aby upewnić się, że nie powstały żadne wycieki, a także skontroluj, czy poziom oleju jest prawidłowy.
To wszystko!
Szukasz idealnego oleju silnikowego do twojego motocykla? Zapoznaj się z ofertą sklepu Aparts, gdzie renomowane produkty są dostępne w naprawdę atrakcyjnych cenach!