Wymiana płynu chłodniczego jest konieczna, gdy tylko na desce rozdzielczej zapali się odpowiednio kontrolka, ale nie tylko. Czynność tę powinno wykonywać się profilaktycznie przynajmniej co 5 lat, a w starszych autach nawet częściej. W ten sposób silnik będzie pracował z odpowiednią temperaturą, co zwiększy jego długowieczność. Z wymianą powinni poradzić sobie samodzielnie nawet mniej doświadczeni właściciele pojazdów. Jak wymienić płyn chłodniczy krok po kroku?
Przygotowanie do wymiany płynu chłodniczego
Wymiana płynu chłodniczego musi być przeprowadzona na zimnym silniku. W przeciwnym razie rozgrzana ciecz grozi oparzeniem. Poza tym zalanie zimnym płynem gorącego silnika mogłoby skończyć się kosztownym uszkodzeniem głowicy. Wymiana płynu chłodniczego wymaga zaopatrzenia się w:
- nowy płyn chłodniczy,
- około 10 l wody destylowanej, opcjonalnie specjalny preparat płuczący,
- miskę do zlewania starego płynu,
- lejek.
Jak spuścić płyn chłodniczy – zlewanie starego płynu
Wyeksploatowany płyn chłodniczy należy usunąć z chłodnicy i zbiornika wyrównawczego. Jak spuścić płyn chłodniczy? W dolnej części chłodnicy znajduje się korek spustowy. Wcześniej należy umieścić pod nim przygotowaną miskę lub wiadro. Płyn swobodnie spłynie do pojemnika. W trosce o środowisko nie wolno wylewać go następnie do kanalizacji – konieczna jest jego utylizacja. Po opróżnieniu zbiornika można przejść do kontroli stanu chłodnicy, a także węży ciśnieniowych, których uszkodzenie groziłoby wyciekami.
Jak wymienić płyn chłodniczy – przepłukiwanie chłodnicy
Aby pozbyć się z układu resztek zużytego płynu, konieczne jest jego przepłukanie, którego można dokonać przy pomocy wody destylowanej, opcjonalnie z domieszką specjalnie do tego przeznaczonego płynu. Po wypełnieniu układu cieczą należy zamknąć zawór spustowy, podobnie jak korek chłodnicy, pozostawiając jednak otwarty zbiornik wyrównawczy. Silnik wymaga teraz odpalenia na około 15 minut. Warto włączyć w kabinie nadmuch na maksymalną temperaturę. Po wyłączeniu silnika i jego ostudzeniu można zlać zawartość układu do naczynia. Płukanie będzie wymagać powtarzania, dopóki woda wydostająca się z układu nie będzie przezroczysta.
Jak wymienić płyn chłodniczy – wlewanie płynu chłodzącego
Chłodnicę należy w tym momencie zalać płynem, aż do maksymalnego poziomu, który będzie widoczny na kontrolce zbiornika wyrównawczego. Teraz silnik wymaga uruchomienia, podobnie jak nawiew. Wartość na kontrolce spadnie poniżej maksymalnego poziomu, co oznacza konieczność dolania, prawdopodobnie powtarzanego kilkukrotnie. Dolewanie należy zakończyć, gdy ilość płynu osiągnie stały poziom przy uruchomionym silniku i nagrzewnicy. Ważne – dobrze, jeśli wymianie płynu chłodniczego będzie towarzyszyć wymiana uszczelki korka spustowego.
Odpowietrzanie układu chłodzenia
Chłodnica będzie pracować optymalnie, gdy z układu uda się pozbyć wszelkich bąbelków powietrza. Można tego dokonać poprzez zawór odpowietrzający. Wystarczy delikatnie go odkręcić i poczekać, aż przez zawór zacznie powoli wyciekać płyn. Oznacza to brak powietrza. Przed wykonaniem tej czynności warto zapoznać się z instrukcją pojazdu – nie wszystkie auta są wyposażone w system odpowietrzania.
Wymiana płynu chłodniczego – błędy, których należy unikać
Bardziej doświadczeni właściciele pojazdów, podobnie jak mechanicy, dobrze wiedzą, jak wymienić płyn chłodniczy w sposób optymalny. Niektórym kierowcom zdarzają się jednak błędy. Oto najpopularniejsze spośród nich:
- nieregularna wymiana płynu chłodniczego – niestety kontrolka płynu chłodniczego zapala się bardzo późno, lepiej do tego nie dopuścić. Jak wymienić płyn chłodniczy z odpowiednią częstotliwością? Stosując się do zaleceń producenta w tym zakresie. W przypadku niektórych aut może to być 5 lat, w przypadku innych jedynie 2. Innym kryterium jest przebieg – na przykład co 100 000 km,
- nieodpowiedni preparat – na rynku są dostępne różne płyny chłodnicze. W tym zakresie również należy ściśle stosować się do zaleceń przygotowanych przez producenta,
- zalewanie układu chłodniczego wodą – to fatalny pomysł. Woda pomimo swoich właściwości chłodzących charakteryzuje się inną temperaturę zamarzania i wrzenia niż płyn chłodniczy. Ponadto woda pochodząca z kranu ma w sobie zanieczyszczenia. Oba czynniki doprowadzą prędzej czy później do uszkodzenia układu chłodniczego, a następnie silnika. Jedynie w kryzysowej sytuacji można uzupełnić płyn chłodniczy wyłącznie wodą destylowaną i wyłącznie tymczasowo.