Układ hamulcowy należy w autach osobowych do najważniejszych układów, ponieważ odgrywa kluczową rolę w kwestii bezpieczeństwa. Jego awaria zagraża zdrowiu i życiu kierowcy oraz pasażerom pojazdu. O skutecznym hamowaniu decydują między innymi zaciski hamulcowe. Z różnych powodów z czasem się zużywają. Po czym poznać uszkodzenie zacisków hamulcowych i w jaki sposób do niego dochodzi? Na czym polega naprawa zacisków i czy można przeprowadzić ją samodzielnie?
Jak działają układ hamowania i zaciski hamulcowe?
We współczesnych autach działanie układu hamulcowego opiera się na zmiennym ciśnieniu płynu. Serwo będące pompą wysokiego ciśnienia dozuje sprężony płyn w układzie pomiędzy poszczególnymi kołami auta. Po wciśnięciu pedału hamulca płyn jest pompowany w kierunku zacisków hamulcowych, a z nich wypychane są tłoki z klockami hamulcowymi, które z kolei przylegając do tarczy hamulcowej, redukują prędkość obrotu przytwierdzony do niej kół, co powoduje zwalnianie auta. Zaciski hamulcowe odgrywają w tym układzie ważną rolę i są wraz z klockami sztywno przytwierdzone do zwrotnicy.
W jaki sposób zaciski hamulcowe ulegają degradacji?
Z racji swojego położenia zaciski hamulcowe są szczególnie narażone na działanie czynników zewnętrznych. Ponadto, w trakcie eksploatacji samochodów, zaciski podlegają naturalnemu zużyciu. Przez cały rok na kondycję zacisków hamulcowych negatywnie wpływają czynniki, takie jak brud i wilgoć, a zimą swoje piętno odciska na nich również obficie stosowana sól drogowa. Co prawda, zaciski są chronione przez gumowe osłonki, jednak ich wytrzymałość nie jest nieograniczona i z czasem ulegają degradacji. Gromadzące się w tłokach zanieczyszczenia stopniowo negatywnie wpływają na pracę układu hamulcowego. Pomiędzy klockami a tarczą dochodzi do nadmiernego tarcia, a co za tym idzie przegrzewania się hamulców. Zaciski hamulcowe mogą zostać zaatakowane przez korozję. To ogromne zagrożenie, ponieważ jej rozwój w skrajnych przypadkach może spowodować wyciek płynu hamulcowego, który jest oczywiście niezwykle niebezpieczny.
Po czym poznać nieprawidłowe działanie zacisków hamulcowych?
Właściciel auta powinien regularnie kontrolować stan układu hamulcowego, w tym również zacisków między innymi w poszukiwaniu ognisk korozji. Pierwsze niebezpieczne symptomy uszkodzenia zacisków można rozpoznać w trakcie jazdy. Jakie sytuacje powinny szczególnie zaniepokoić kierowcę? Między innymi powstawanie nadmiernego hałasu w trakcie hamowania – prawidłowo działający układ hamowania nie powinien generować niestandardowych dźwięków. W przypadku uszkodzenia zacisków hamulcowych bądź jednego ich elementu nierzadko następuje drganie pedału hamulca bądź drganie koła kierownicy w trakcie hamowania. Bezsprzecznym objawem problemów z zaciskami hamulcowymi jest nierówne hamowanie – sytuacja, w której w jego trakcie auto jest ściągane na jedną ze stron. Takie zjawisko samo w sobie powoduje niebezpieczeństwo na drodze, ale może także zwiastować zdecydowanie poważniejszą awarię.
Czy warto samodzielnie przeprowadzić naprawę zacisków hamulcowych?
W razie kłopotów z układem hamowania, a konkretnie zaciskami hamulcowymi, kierowca mający wątpliwości powinien udać się do warsztatu. Zwykle ma do dyspozycji dwa rozwiązania. Jednym z nich jest regeneracja zacisków hamulcowych polegająca nie tylko na pozbyciu się brudu i korozji, ale również na wymianie niektórych elementów w zacisku. W takiej sytuacji zawsze wymienia się między innymi gumowe osłonki, tłoczki i sprężyny hamulcowe. Przy okazji elementy zacisków warto poddać konserwacji, aby zapewnić im lepszą odporność na negatywny wpływ warunków atmosferycznych.
Alternatywnym rozwiązaniem jest wymiana zacisków hamulcowych na nowe. Wiąże się ona oczywiście z wyższymi kosztami, ale jest rozwiązaniem pewniejszym. Nowe części z pewnością posłużą dłużej niż zregenerowane, chociaż właściciele starszych aut, którym nie opłaca się wymiana zacisków, powinni rozważyć również regenerację. Właściciele aut, którzy posiadają odpowiednią wiedzę i zacięcie techniczne mogą przeprowadzić regenerację zacisków hamulcowych samodzielnie, co przyniesie kolejne oszczędności. Nie jest to najłatwiejszy zabieg związany z naprawą auta, ale jak najbardziej wykonalny.
Jak przebiega regeneracja zacisków hamulcowych krok po kroku?`
Regeneracja zacisków hamulcowych rozpoczyna się oczywiście od ich demontażu. Następnie należy pozbyć się wszystkich ognisk rdzy, co jest procesem dość żmudnym, wykonywanym przy użyciu czarnej szczotki. Najważniejsze, aby cierpliwie usunąć wszystkie skorodowane powierzchnie. O tym, jak złożona będzie naprawa zacisków hamulcowych, zadecyduje stan konkretnych części. Kontroli należy poddać kolejno gumowe osłonki, prowadnice, odpowietrzniki oraz tłoki. Części, które uległy wyraźnej degradacji z pewnością wymagają wymiany, a w przypadku gumowych osłonek taka konieczność jest wręcz oczywista.
Po starannym zabezpieczeniu cylindra i gwintów oczyszczony już zacisk hamulcowy należy poddać piaskowaniu. W tym zadaniu również przydadzą się precyzja i staranność. Na powierzchni zacisku wciąż występować mogą nierówności, które należy spolerować przy pomocy papieru ściernego. Powstałe w ten sposób pył i małe opiłki metalu trzeba dokładnie usunąć, wykorzystując do tego na przykład sprężone powietrze. Teraz zacisk wymaga pokrycia lakierem, a po jego nałożeniu można go z powrotem złożyć, opcjonalnie wykorzystując nowe prowadnice i tłoczki. Bardzo istotna jest wiedza, z jaką siłą zacisk powinien zostać dokręcony. Po dokręceniu zacisku należy odpowietrzyć układ hamulcowy i skontrolować prawidłową pracę przewodów.
Samodzielna naprawa zacisków hamulcowych jest dość czasochłonna, a dokonywana w warsztacie – kosztowna. Dlatego zdecydowanie warto regularnie kontrolować stan układu hamulcowego, by nie dopuścić do poważniejszych problemów.
Właściciele aut, którzy decydują się na naprawę samodzielnie, wszystkie niezbędne części znajdą w naszym sklepie. Posiadamy szeroką ofertę podzespołów obejmującą między innymi amortyzatory samochodowe, części do skrzyni biegów, silnika i wiele, wiele innych. Z kolei na naszym blogu można zapoznać się z dokładnymi wskazówkami dotyczącymi poszczególnych napraw.