Intercooler to urządzenie poprawiające wydajność silnika, które w latach 90. stanowiło marzenie niejednego kierowcy. Dziś intercooler jest rozwiązaniem powszechnym. Chłodnica powietrza doładowującego, bo właśnie taki element kryje się za tą nazwą, przekłada się na wyższą moc. W jaki dokładnie sposób działa intercooler? Jakie są zalety i wady tego rozwiązania?
Zasada działania intercoolera
W fachowej terminologii intercooler to nic innego jak chłodnica powietrza doładowującego. Tego typu mechanizmy są od dawna stosowane między innymi w silnikach lotniczych i turbinach gazowych, a w latach dziewięćdziesiątych pojawiły się w samochodach. Pionierem w tej kwestii był koncern Volkswagen. Na początku lat 90. intercooler trafiał do jednostek napędowych aut tego koncernu, a więc również modeli Audi, Skody i Seata. Samochody wyposażone w tę technologię, robiącą wówczas spore wrażenie, można było rozpoznać na podstawie konkretnego znaczenia znajdującego się na klapie bagażnika. Obecnie intercooler stał się standardem, więc nie stanowi specjalnego wyróżnika.
Im powietrze jest chłodniejsze, tym zwiększa się jego gęstość. Można przyjąć, że ochłodzenie powietrza o 10 stopni Celsjusza spowoduje wzrost jego gęstości nawet o 5%. Ma to niebagatelny wpływ na proces spalania odbywający się w silniku, który staje się przez to bardziej wydajny i zwiększa swoją moc. Ta ostatnia wzrasta nawet o 20%. Współczesne intercoolery schładzają powietrze trafiające do silnika nawet o 40%, więc rozwiązanie stało się absolutnym standardem w przemyśle motoryzacyjnym.
Budowa intercoolera
Intercooler, czyli chłodnicę powietrza doładowującego można znaleźć między sprężarką a silnikiem tłokowym. Dzięki temu powietrze, które wydostaje się ze sprężarki, ulega schłodzeniu, zanim trafi do cylindrów, gdzie następuje spalanie. Takie rozwiązanie można spotkać zarówno w przypadku jednostek benzynowych, jak i wysokoprężnych. Nie ma znaczenia, czy silnik posiada doładowanie mechaniczne, czy turbodoładowanie – intercooler spełnia swoją funkcję w obu przypadkach.
Chłodzenie powietrza odbywa się w podobny sposób jak w przypadku płynu chłodniczego. U wylotu sprężarki można znaleźć grubą rurę, która prowadzi powietrze do chłodnicy, zaś samo chłodzenie odbywa się przy pomocy powietrza z atmosfery. W odróżnieniu od chłodnicy cieczy intercooler nie jest wyposażony w wentylatory. Po zakończeniu chłodzenia powietrze pochodzące ze sprężarki trafia do cylindrów za pośrednictwem przewodów.
Rodzaje intercoolerów
Chociaż w każdym przypadku filozofia i korzyści stojące za użyciem intercoolera są identyczne, urządzenie może działać na nieco innych zasadach. Standardowy intercooler stosowany w silnikach z doładowaniem posiada wlot i wylot powietrza znajdujące się po tej samej stronie. Jednak w niektórych modelach aut można znaleźć chłodnice powietrza doładowującego, w których wlot i wylot są usytuowane po przeciwnych stronach. Intercoolery tego typu są powszechnie nazywane cross-flow. Równolegle do standardowych urządzeń można także spotkać najprostszą namiastkę intercoolera – wykorzystanie naturalnego obiegu powietrza.
Dość ciekawym rozwiązaniem są intercoolery, w których wykorzystuje się natrysk wody, w celu jeszcze lepszego chłodzenia powietrza. Urządzenie można porównać do spryskiwacza, który z tym przypadku wypuszcza mgiełkę wody prosto na intercooler. To dodatkowe chłodzenie jest charakterystyczne przede wszystkim dla modeli aut sportowych.
W związku z tym, że ciecz odznacza się zdecydowanie lepszym przewodzeniem ciepła niż powietrze, w ostatnim czasie na rynku pojawiły się także intercoolery wodne. Wydajną w chłodzeniu ciecz gromadzi się w specjalnym zbiorniku, który może być usytuowany w dowolnym miejscu, co ułatwia jego zmieszczenie pod maską. Za poruszanie się cieczy w tym układzie zamkniętym odpowiedzialna jest pompa. System tego typu można porównać do uproszczonej wersji chłodnicy silnika. Warto jednak pamiętać, że intercoolery wodne mają swoje wady – konstrukcja charakteryzuje się większą masę i jest bardziej skomplikowana, co może przełożyć się na koszty naprawy.
Typowy intercooler osiąga najwyższą wydajność, kiedy jest umieszczony nisko nad zderzakiem. Takie rozwiązanie nie jest pozbawione wad. Umiejscowienie urządzenia sprawia, że jest ono szczególnie narażone na zagrożenia z zewnątrz, na przykład znajdujące się na drodze kamienie. Dlatego intercooler musi cechować się bardzo wytrzymałą konstrukcją.
Prawidłowa eksploatacja intercoolera
Intercooler zamontowany w aucie musi charakteryzować się całkowitą szczelnością. O problemach w tym zakresie może świadczyć spadek mocy auta, poprzez zakłócenie spalania mieszanki. Jednostka napędowa pracuje wówczas mniej wydajnie, może pojawić się szarpanie podczas dodawania gazu, a także wzrosnąć zużycie paliwa. Jednak nieszczelny intercooler przynosi niekiedy bardziej opłakane skutki. W przypadku awarii sprężarka nie jest w stanie wytworzyć odpowiedniego ciśnienia, co prowadzi do jej uszkodzenia. Takie sytuacje zdarzają się sporadycznie, jednak stanowią spore zagrożenie. Warto pamiętać, że awaria intercoolera prowadząca następnie do awarii sprężarki, w skrajnym przypadku kończy się uszkodzeniem samego silnika, a to oznacza już niezwykle kosztowną naprawę.
Dlatego bardzo ważne są regularne przeglądy szczelności intercoolera. Na szczęście urządzenie, które nie zostało narażone na uszkodzenia mechaniczne, charakteryzuje się wystarczająco wysoką wytrzymałością i jest w stanie pracować prawidłowo na przestrzeni przebiegu nawet kilkuset tysięcy km. Okres ten wydłuża się, jeżeli z intercoolera usuwa się gromadzący się na nim nadmiar oleju, a także inne zanieczyszczenia, w tym wodę i opiłki metalu.
Koszt nowego intercoolera nie jest szczególnie wysoki, choć wiele zależy od modelu auta. Przeciętna chłodnica powietrza doładowującego powinna być dostępna za około 500 zł. W przypadku poszukiwania odpowiedniego intercoolera zapraszamy do skorzystania z oferty Aparts – sklepu internetowego, który odpowiada na wszystkie potrzeby kierowców. Prowadzimy sprzedaż wysyłkową na terenie całej Polski i dbamy o najwyższą jakość oferowanych przez nas części. W skład naszej oferty oprócz części samochodowych i podzespołów wchodzą również elementy wyposażenia, płyny eksploatacyjne, takie jak oleje motocyklowei samochodowe, jak również kosmetyki samochodowe. Zapraszamy również do zapoznania się z pozostałymi poradnikami publikowanymi na naszym blogu.