Jesteś początkującym motocyklistą? Z czasem oprócz przyjemności z jazdy prawdopodobnie zaczniesz czerpać satysfakcję również z dbania o swoją maszynę. Poważniejsze usterki i ewentualne awarie, wymiana części eksploatacyjnych, które z czasem ulegają degradacji to raczej zadania dla profesjonalistów, ale wiele czynności serwisowych możesz wykonać w motocyklu samodzielnie. W ten sposób lepiej poznasz swój pojazd, a jednocześnie sporo zaoszczędzisz. Jakie prace serwisowe bez problemu wykonasz przy swoim motocyklu na własną rękę?
Mycie i pielęgnacja
Zacznijmy od najprostszych, ale bardzo istotnych zadań, dzięki którym Twój motocykl dłużej zachowa nienaganny wygląd. Lakier na Twoim motocyklu z czasem straci swój dawny blask, co może nastąpić nawet po kilku miesiącach, pod wpływem działania warunków atmosferycznych. Z kolei elementy gumowe i plastikowe wymagają konserwacji, aby przedłużyć ich żywotność. Regularnie usuwaj błoto ze swojego motocykla – w pierwszej kolejności namocz wszystkie zabrudzenia z udziałem środków czyszczących. Po kilku minutach możesz użyć dostępnej w myjni samoobsługowej myjki ciśnieniowej. Kieruj strumień wody w taki sposób, aby oszczędzić piasty, łożyska, łańcuch oraz wszystkie elementy elektroniki.
Po dokładnym umyciu maszyny warto zająć się jej konserwacją. Specjalne nabłyszczacze nadadzą jej blasku, a jednocześnie ochronią przed działaniem promieni słonecznych. Możesz także zastosować wosk i preparaty w sprayu. Specjalnych smarów użyj do elementów gumowych i chromowanych. Nałożysz je przy pomocy ściereczki. W podobny sposób zadbaj o felgi swojego motocykla.
Czyszczenie i smarowanie łańcucha
Tę czynność należy wykonać przed rozpoczęciem sezonu, a później po każdorazowym pokonaniu kilkuset kilometrów. To jedna z najprostszych prace serwisowych przy motocyklu, natomiast bardzo ważna. Najpierw ustaw motocykl na podnośniku lub wbudowanej centralnej podstawce. Delikatnie obracaj tylnym kołem, spryskując łańcuch naftą bądź profesjonalnym środkiem. Aby pozbyć się zanieczyszczeń, użyj szczotki, przykładając ją do powoli poruszającego się łańcucha. Kiedy zanieczyszczenia znikną, pozostaw łańcuch do wyschnięcia lub usuń nadmiar wykorzystywanego preparatu przy pomocy szmatki. Na suchy łańcuch nanoś smar w aerozolu, kierując go na wewnętrzną stronę. Powtórz tę czynność w trakcie kilkunastu cykli pełnego obrotu łańcucha.
Wymiana oleju i filtra
W naszym sklepie znajdziesz doskonałe oleje motocyklowe pochodzące od sprawdzonych producentów. Gdy kupisz już interesujący cię płyn, wystarczy odrobina wiedzy i podstawowe narzędzia, aby wymienić olej i filtr samodzielnie. Potrzebujesz pojemnika do spuszczania starego oleju, filtra oraz specjalnego klucza do jego odkręcenia. Przydadzą się także podkładka pod korek spustowy i klucz dynamometryczny, który zapewni odpowiednią siłę dokręcenia. Przed przystąpieniem do wymiany oleju rozgrzej silnik, dzięki czemu płyn łatwiej opuścił układ. Teraz podstaw pojemnik pod korek spustowy i odkręć go. Jednocześnie odkręć korek wlewu oleju. Po wypłynięciu cieczy korek spustowy możesz lekko dokręcić. Pojemnik przesuń teraz pod filtr, a następnie go odkręć. Pozwól olejowi ścieknąć kolejno z okolic filtra, a następnie z miski olejowej.
Przygotuj nową uszczelkę pod korek spustowy i dokręć go. W instrukcji pojazdu upewnij się, jaka siła jest do tego wymagana i skorzystaj ze wspomnianego klucza dynamometrycznego. Filtr oleju wraz z o-ringiem zalej nowym olejem i dokręć go ręcznie. W tej chwili możesz już umieścić nowy olej w całym układzie. Zakręć korek wlewu i uruchom silnik. Gdy motor wystygnie, upewnij się, że poziom oleju jest prawidłowy.
Wymiana filtra powietrza
Jeszcze prostszym zadaniem serwisowym jest wymiana filtra powietrza. Nie bagatelizuj tej czynności, którą warto wykonać co około 10 000 km, ale gdy poruszasz się po trudnym terenie – zdecydowanie częściej. Dzięki sprawnemu filtrowi spalane powietrze jest wolne od kurzu i innych zanieczyszczeń, co poprawia osiągi twojej maszyny i jest korzystne dla silnika. Filtr przypomina dużą gąbkę. W większości modeli motocykli znajdziesz go pod fotelem lub pod zbiornikiem paliwa. Niektórzy producenci dopuszczają staranne wyczyszczenie filtra, ale najlepiej wymienić go na nowy. Bez problemu znajdziesz odpowiedni w naszym sklepie, podobnie jak inne części motocyklowe. Zachowaj ostrożność przy wyjmowaniu filtra, ponieważ zgromadzone w nim zanieczyszczenia nie mają prawa dostać się do kolektora wlotowego. Nowy bądź wyczyszczony starannie filtr, który być może według instrukcji należy nawilżyć specjalnym płynem, zamontuj w tym samym miejscu. To wszystko!
Wymiana świec zapłonowych
W miarę zaznajamiania się ze swoją maszyną coraz więcej problemów będziesz w stanie zdiagnozować i naprawić samodzielnie. Dobrym tego przykładem jest wymiana świec zapłonowych, które z czasem się zużywają, co rozpoznasz po nierównej pracy silnika. Aby zyskać dostęp do świec zapłonowych w motocyklu, konieczne będzie zdemontowanie owiewek oraz airboxu. Za pierwszym razem może Ci się to wydawać nieco kłopotliwe, ale z czasem nabierzesz wprawy. Teraz wystarczy wykręcić świece przy pomocy specjalnego, przeznaczonego do nich klucza, a następnie dokręcić nowe świece. Wykonaj te czynności precyzyjnie, aby nie uszkodzić silnika.
Wymiana płynu chłodniczego
Jeżeli Twój motocykl jest chłodzony przy pomocy cieczy, będzie ona wymagała wymiany raz w sezonie. Przygotuj pojemny, kilkulitrowy zbiornik, do którego spłynie stary płyn chłodniczy. Aby go usunąć, odkręcić śrubę znajdującą się na rurce układu chłodzenia. Ciecz swobodnie spłynie do pojemnika. Teraz możesz jeszcze delikatnie poruszyć swoim motocyklem oraz docisnąć węże układu chłodniczego, co pozwoli Ci pozbyć się resztek cieczy. Oczyść śrubę, a następnie przekręć ją w pierwotnym miejscu. Nowy płyn chłodniczy umieść w układzie przez wlew, który znajdziesz przy chłodnicy. To samo wykonaj przy zbiorniku rezerwowym. Pamiętaj, aby płyn chłodniczy wymieniać przy zimnym silniku, żeby się nie poparzyć. Po kilku minutach od wymiany uruchom silnik, a po chwili zgaś. Na koniec zweryfikuj, czy poziom płynu chłodniczego jest prawidłowy.