A gdyby tak rzucić wszystko i udać się w podróż kamperem? Takie myśli z pewnością od czasu do czasu towarzyszą niejednej osobie prowadzącej ustabilizowane życie. Podróżować w ten sposób lubią przede wszystkim miłośnicy niezależności podążający własnymi ścieżkami i organizujący urlopowe wyjazdy na własną rękę. Z jednej strony kamper oznacza konieczność życia na małej przestrzeni, a z drugiej, paradoksalnie nieograniczoną przestrzeń, bo przecież pojazd pozwala udać się wszędzie tam, gdzie da się dojechać na czterech kołach.
Gdy takie plany podróżnicze kiełkują w głowie, do rozstrzygnięcia pozostaje kwestia, czy opłaca się kupić kampera, co oznacza spory wydatek, czy może lepiej podróżować wypożyczonymi pojazdami? To drugie rozwiązanie zawsze jest dobre na start, aby przekonać się, czy rzeczywiście ten sposób podróżowania daje uczestnikom wyjazdu satysfakcję. Nikt nie kupi kampera tylko po to, by raz w roku udać się nim na dwutygodniowy urlop, chyba że nie narzeka na brak gotówki. Jednak osoby pracujące zdalnie, planujące wielomiesięczny odpoczynek od wyzwań zawodowych lub z innych powodów rozważają bardziej nomadyczny styl życia, muszą gruntownie przemyśleć sprawę. Kupić czy wypożyczyć kampera? Przeanalizujmy zalety i wady obu rozwiązań!
Ile może kosztować kamper?
Przeglądając ceny kamperów, teoretycznie można szybko wybić sobie z głowy podróżowanie w ten sposób. Jednak wszystko zależy od tego, na jak dużej przestrzeni wewnątrz pojazdu oraz na jakich udogodnieniach zależy użytkownikowi. Generalnie można wyróżnić 4 rodzaje kamperów:
- Kamper Integra – to najbardziej „wypasiona” opcja. Pojazdy tego typu mają niewiele wspólnego z seryjnie produkowanymi busami i autami dostawczymi, zazwyczaj dzieląc z nimi jedynie płytę podłogową. Całość karoserii i zastosowanych wewnątrz rozwiązań jest ściśle zaprojektowana wedle potrzeb podróżników, a przestrzeń kierowcy stanowi integralną część wnętrza. Użytkownicy mogą cieszyć się wszelkimi możliwymi udogodnieniami – toaletą, kuchnią, wygodną przestrzenią wypoczynkową i sypialną. Zazwyczaj na tego typu pojazd należy przeznaczyć przynajmniej około 350-400 tys. zł, ale jest to naprawdę dolna granica.
- Kamper półintegra – bardzo zbliżona kategoria pojazdów, która z seryjnymi modelami dzieli przynajmniej część karoserii, przy czym dotyczy to zazwyczaj przodu auta, zaś przestrzeń mieszkalna jest odpowiednio poszerzona we wszystkich kierunkach. Przestrzeń kierowcy posiada z nią bezpośrednie połączenie. Pod względem komfortu kampery typu półintegra niewiele ustępują integrom i zapewniają dość luksusowe warunki dla nawet pięciu osób. W związku z tym niewiele ustępują im także ceną…
- Kamper alkowa – to pojazdy zbudowane na bazie aut dostawczych, które wzbogacono o rozbudowaną część mieszkalną. Cechują się dość zróżnicowanymi rozmiarami, ale największe modele zapewniają wypoczynek nawet siedmiu osobom. Sporą niedogodnością bywa natomiast konstrukcja takiego kampera i nie chodzi wyłącznie o to, że przestrzeń kierowcy nie jest zintegrowana z resztą pojazdu. Kampery typu alkowa cechują się dużą wysokością, między innymi za sprawą znajdującej się nad kabiną kierowcy dodatkowej przestrzeni sypialnej. Po pierwsze, dłuższe życie w takim pojeździe może po pewnym czasie okazać się relatywnie niewygodne. Po drugie wysokie auto nie zawsze zmieści się w tunelach, a w trakcie jazdy jest wyjątkowo mocno narażone na boczne podmuchy wiatru. Tego czynnika nie wolno bagatelizować planując długie, wielokilometrowe podróże. Zazwyczaj kampery typu alkowa odznaczają się niższą ceną i są dostępne od około 250-300 tys. Zł.
- Kamper van – pojazdy tego typu, chociaż udostępnione przez producentów, stanowią poniekąd rozwiązanie improwizowane. Łączą bowiem karoserię z autami dostawczymi oraz autami typu minivan. Dlatego nawet w przypadku największych modeli w tej kategorii przestrzeń mieszkalna jest dość ograniczona, a pasażerowie często nie mogą się wyprostować ze względu na nisko położony dach. Wygoda korzystania z takiego pojazdu zależy od ergonomicznego projektu producenta, jednak trzeba zapomnieć o prysznicu i toalecie. Raczej wymusza więc to podróże w miejsca, gdzie istnieje infrastruktura w postaci kempingów. Zaletą pojazdów z tej kategorii są niższe ceny zaczynające się od 200 000 zł.
Ograniczony budżet nie musi stanowić bariery przed zakupem kampera. Ciekawych propozycji nie brakuje też na rynku wtórnym. Szukając pojazdu, który nie będzie podatny na awarie przy intensywnej eksploatacji i tak trzeba jednak dość głęboko sięgnąć do kieszeni.
Ile kosztuje wynajem kampera?
Podobnie jak w przypadku cen zakupu kamperów, trudno jednoznacznie określić koszty wynajmu pojazdu. W końcu mamy do czynienia ze znacznie różniącymi się od siebie modelami, co mocno determinuje cenę. Koszty zależą też od innych istotnych czynników, do których należą:
- długość wynajmu – im więcej dni bądź tygodni, tym cena będzie oczywiście niższa,
- pora roku – wynajem kamperów jest zawsze droższy w cieplejszych miesiącach roku, a przede wszystkim w okresie wakacyjnym,
- limit kilometrów – jego przekroczenie może się wiązać z dodatkową opłatą,
- pozostałe udogodnienia – na przykład podstawienie kampera w dowolne miejsce.
Najprostsze pojazdy typu kamper van są w sezonie niskim dostępne od około 500 zł dziennie, ale w wakacje cena wzrasta o kolejne 200-300 zł. Jeżeli chodzi o bardziej zaawansowane modele z kamperami typu integra na czele, stawki mogą wzrastać nawet kilkukrotnie. Oczywiście koszty rozkładają się na kilka podróżujących osób, ale dochodzą jeszcze wydatki na paliwo i kempingi, a więc podróż wynajętym kamperem nie zawsze oznacza bardzo tanie wakacje.
Co jeszcze wziąć pod uwagę?
Koszty to główny czynnik decydujący o zakupie bądź wynajmie kampera, ale przed podjęciem decyzji trzeba wziąć pod uwagę także inne czynniki. Posiadanie własnego pojazdu oznacza całkowitą niezależność i jednorazowy wydatek, po którym można już swobodnie korzystać z pojazdu, choć jego eksploatacja w przyszłości także będzie wiązała się z wydatkami. Nie bez znaczenia pozostają koszty przeglądów serwisowych i ubezpieczenia – sporo droższego niż w przypadku aut osobowych. Oświetlenie i ogrzewanie też nie są darmowe. Kiedy auto nie jest używane, trzeba znaleźć dla niego miejsce stałego postoju.
Zakup kampera stanowi opcję dla osób, które planują, aby podróże tego typu stały się częścią ich stylu życia, ponieważ wiąże się to ze sporym wydatkiem rzędu kilkuset tysięcy złotych. Alternatywą pozostaje oczywiście zakup prostego kamper vana z rynku wtórnego – do tego może wystarczyć nawet kilkanaście tysięcy zł, za które kupujący dostaje możliwość spontanicznego udawania się własnym pojazdem na urlop bądź weekendowe wyjazdy. W pozostałych przypadkach podróżnicy, którym zależy na pewnym poziomie komfortu, ale nie zamierzają spędzać regularnie w kamperze wielu dni, tygodni i miesięcy, powinni raczej rozważyć wynajem pojazdu. Za każdym razem czeka ich przyjemna, a jednocześnie niepozbawiona podstawowych udogodnień przygoda!
Zajrzyj do innych artykułów na naszym blogu, aby poznać więcej porad i ciekawostek z zakresu motoryzacji. Polecamy również nasz sklep, w którym znajdziesz wszystko do swojego cztero- bądź dwukołowego pojazdu – silniki, amortyzatory, oleje motocyklowe i samochodowe czy elementy wyposażenia!