Wszystkie auta poruszające się po polskich drogach muszą przechodzić obowiązkowe badania techniczne – w większości przypadków odbywają się one raz w roku, ale istnieje od tej reguły kilka wyjątków. Warto pilnować terminu badania technicznego, bo niedopełnienie tej powinności może skutkować wysokim mandatem. Poza tym, w przypadku kolizji, prawdopodobnie nie zadziała ubezpieczenie OC i AC samochodu. Jak przebiegają okresowe badania techniczne pojazdów oraz gdzie się je wykonuje? Ile kosztuje przegląd?
Częstotliwość okresowych badań technicznych
Właściciel nowego samochodu przez pewien czas nie musi przejmować się obowiązkowymi badaniami technicznymi. Po raz pierwszy na przegląd należy udać się przed upływem trzech lat od daty pierwszej rejestracji pojazdu. Kolejny obowiązkowy przegląd odbywa się przed upływem następnych dwóch lat. Później okresowe badania techniczne są konieczne co roku.
Wyjątek od tej reguły stanowią jednak pojazdy zabytkowe. O ile nie są wykorzystywane do zarobkowego transportu drogowego, przegląd techniczny odbywa się tylko po rejestracji pojazdu, a następnie auto jest zwolnione z okresowych badań. Obowiązkowe okresowe przeglądy techniczne odbywają się w specjalnie wyznaczonych do tego punktach – stacjach kontroli pojazdów.
Przebieg okresowych badań technicznych
Obowiązek przeprowadzania okresowych badań technicznych wynika z bezpieczeństwa. Kierowcy, którzy dbają o swoje pojazdy, raczej nie mają się czego obawiać. Całość badania trwa zazwyczaj kilkanaście minut, po czym samochód zostaje dopuszczony do ruchu drogowego na następny rok. W jaki sposób przebiega badanie?
· Weryfikacja numeru VIN i numeru rejestracyjnego
W pierwszej kolejności diagnosta przeprowadzający badanie sprawdza numer VIN oraz numery rejestracyjne pojazdu. To rutynowa czynność. Przed przystąpieniem do właściwej części badania mechanik weryfikuje, czy numer VIN figurujący w dowodzie rejestracyjnym jest tożsamy z numerem wybitym na nadwoziu.
· Sprawdzenie prawidłowego wyposażenia pojazdu
To kolejna rutynowa czynność wykonywana przez diagnostę. Auta zarejestrowane w Polsce muszą posiadać na wyposażeniu odpowiednią gaśnicę oraz trójkąt ostrzegawczy. W porównaniu do pozostałych państw Europy normy w tym zakresie nie są zbyt wyśrubowane. Weryfikacji podlega przy okazji obecność zagłówków nad siedzeniami, przy czym dotyczy to jedynie aut, które były w nie wyposażone fabrycznie. Oczywiście wszystkie współczesne pojazdy posiadają zagłówki, natomiast wciąż można spotkać youngtimery i auta zabytkowe, w których ich nie montowano. Właściciele tych pojazdów nie mają takiego obowiązku.
· Sprawdzenie szyb
Polskie prawo określa minimalną dopuszczalną przepuszczalność świetlną szyb auta. W przypadku szyby przedniej musi ona wynosić co najmniej 75%, a w przypadku szyb bocznych 70%. Zwolnione z tego obowiązku są natomiast auta, w których szyby są mocniej przyciemniane fabrycznie.
· Podstawowe badania techniczne
Kolejnym zadaniem diagnosty jest przyjrzenie się oświetleniu pojazdu – kierunkowskazom, światłom pozycyjnym, drogowym oraz stopu i cofania. Jeśli w aucie dokonywano przeróbek bez homologacji, może to stanowić problem. Weryfikacji podlega też stan wycieraczek i spryskiwaczy. Z kolei płyn chłodniczy czy poziom oleju nie będą interesować diagnosty. Kontroli podlega za to stan ogumienia. Zbyt duże zużycie poskutkuje zaleceniem wymiany opon.
· Kontrola elementów podwozia
Na końcu badania sprawdzone zostaną elementy podwozia auta i znajdujące się tam systemy. Do kontroli działania hamulców służą specjalne rolki, na których auto de facto pozostając w miejscu naprzemiennie hamuje i rozpędza się. Diagnosta poszuka też luzów w układzie kierowniczym i dokładnie przyjrzy się zawieszeniu.
Koszt okresowych badań technicznych
W zdecydowanej większości przypadków auta z powodzeniem przechodzą okresowe badania techniczne. Większym zmartwieniem dla kierowców jest sama konieczność udania się na badanie, jak również koszt jego wykonania. Auta osobowe o masie całkowitej, która nie przekracza 3,5 t wyposażone w silnik benzynowy bądź jednostkę wysokoprężną, są poddawane przeglądowi w cenie 99 zł. Jeśli jednak w samochodzie znajduje się instalacja gazowa, musi zostać dokonana kontrola jej szczelności, co zwiększa koszt badania do 162 zł.