Cewka zapłonowa gromadząca i przekazujące energię elektryczną do zapłonu to element, bez którego silnik nie ma prawa pracować. Wbrew pozorom jej awarię stosunkowo łatwo rozpoznać, a prosta konstrukcja sprawia, że wymiany można dokonać samodzielnie. Po czym poznać, że w aucie zepsuła się cewka zapłonowa? Objawy są dość jednoznaczne. Jak sprawdzić cewkę zapłonową w 100%?
Budowa i działanie cewki zapłonowej
Cewka zapłonowa pobiera energię elektryczną z akumulatora. Następnie zmienia prąd o stosunkowo niskim napięciu na osiągający kilkadziesiąt tysięcy woltów. W ten sposób może wytworzyć się iskra rozpoczynająca proces spalania niezbędny do jazdy. Cewka zapłonowa charakteryzuje się dość prostą budową. Jej konstrukcja opiera się na zwojach pierwotnych i wtórnych. Zwoje pierwotne o grubszym przekroju mają ładunek dodatni, a ich zadaniem jest pobieranie prądu z akumulatora. Zwoje wtórne odznaczają się ujemnym ładunkiem i o wiele cieńszym przekrojem. Zwoje pierwotne i wtórne są przykryte metalowymi płytkami i szczelną izolacją, którą zapewnia plastikowa obudowa.
Prąd, który dociera do zwojów zmienia się następnie w pole magnetyczne. Ulega ono załamaniu, a na skutek zamknięcia obwodu pojawia się prąd indukcyjny, który przechodząc na zwoje wtórne prowadzi do znacznego podwyższenia napięcia. Gdy obwód zostaje przerwany, dochodzi do uwolnienia prądu o wysokiej mocy, a ten dociera do świecy zapłonowej, która zmienia go w iskrę niezbędną do zapłonu.
Uszkodzona cewka zapłonowa – objawy
Cewka zapłonowa, nawet mimo obecności nowoczesnych układów elektronicznych, wciąż należy do podzespołów, które ulegają dość popularnym awariom. Prawdą jest, że są to usterki szczególnie dotykające niektóre silniki.
Jak sprawdzić cewkę zapłonową? Najbardziej oczywistym objawem jest brak możliwości normalnego uruchomienia silnika. Objawia się to jego szarpaniem, nierównymi obrotami, albo brakiem możliwości uzyskania odpowiednio wysokiej mocy. Niektóre silniki są wyposażone w więcej niż jedną cewkę zapłonową. Jeśli wyżej wymienione objawy występują, silnik należy uruchomić, a później wypinać kolejne wtyczki z każdej cewki. Standardowo taka czynność powinna skończyć się każdorazowo zgaśnięciem silnika, albo jego wyraźnym szarpaniem. Jeżeli jednak silnik po wypięciu jednej z wtyczek będzie nadal pracował bez zmian, oznacza to, że prawdopodobnie właśnie udało się zlokalizować wadliwą cewkę.
Jak sprawdzić cewkę zapłonową ze stuprocentową pewnością? Warto wykonać jeszcze jeden test. Domniemaną uszkodzoną cewkę zapłonową należy zamienić miejscami ze sprawną. W tym momencie można przeprowadzić identyczny eksperyment. Praca silnika powinna napotkać identyczne jak wcześniej problemy, po wypięciu wtyczki przy prawdopodobnie uszkodzonej cewce. Jeśli tak się stanie, można mieć pewność, że wymaga ona wymiany. W przeciwnym razie problemu trzeba szukać gdzie indziej.
Jak sprawdzić cewkę zapłonową w warunkach warsztatu? W takiej sytuacji czynność jest jeszcze prostsza. Do przeprowadzenia testu służy omomierz. Urządzenie należy podłączyć do cewki i sprawdzić rezystancję. Poprawne wartości będą podane w instrukcji samochodu, ewentualnie samej cewki zapłonowej.
Cewka zapłonowa – wymiana
Wymiana cewki zapłonowej nie jest skomplikowana, więc niemal każdy kierowca poradzi sobie z tą czynnością samodzielnie. Prawie każdy silnik we współczesnych autach posiada cewki zapłonowe przytwierdzone przy pomocy zaledwie jednej śruby z krzyżakową główką. Więcej uwagi warto natomiast poświęcić na wybór odpowiedniej cewki zapłonowej proponowanej przez renomowanego producenta.
Chociaż na rynku dostępne są tanie azjatyckie zamienniki, podobnie jak inne wadliwe części samochodowe, nie należy z nich korzystać. Mit o niezwykle wysokiej awaryjności i cewek zapłonowych wynika właśnie ze stosowania wątpliwej jakości zamienników. W ich przypadku oszczędność jest tylko pozorna, a kierowcę, który zdecyduje się na użycie tych produktów czekają częste wizyty w warsztacie, kolejne wydatki i zbędne nerwy. Zdecydowanie lepiej postawić na sprawdzone części samochodowe!