Temat, który z pozoru wydaje się niezwykle prosty, budzi jednak wiele wątpliwości i często przewija się na motocyklowych forach. Jak dobrać olej do motocykla? Przygotowaliśmy przewodnik po rodzajach oraz klasach jakości i lepkości. Poznaj garść porad i dowiedz się, jaki olej do Twojego motocykla będzie optymalnym wyborem!
Olej silnikowy w motocyklu – dlaczego jest tak ważny?
Dyskusja na temat odpowiedniego oleju silnikowego do motocykla zawsze rozgrzewa użytkowników jednośladów do czerwoności. Każdy ma swoje doświadczenia, opinie i wnioski. I choć są one różne, to pod jednym względem wszyscy zgadzają się jednogłośnie – olej w motocyklu jest niesamowicie ważny i należy zadbać o jego regularne wymienianie.
Zacznijmy od tego, że olej silnikowy spełnia fundamentalne zadania w maszynie, a dokładniej mówiąc – w jej sercu, czyli silniku. Odpowiada za smarowanie, chłodzenie, czyszczenie i uszczelnianie jednostki napędowej. Tam gdzie występuje wspólny obieg oleju, ma dodatkowe zadanie – dba o utrzymanie odpowiednich parametrów pracy skrzyni biegów i sprzęgła, z kolei w dwusuwach troszczy się również o czystość spalin i układu wydechowego.
Utrzymanie optymalnego filmu olejowego pozwala także w pełni wykorzystać możliwości jednostki, ograniczając ryzyko przegrzania, zatarcia, czy uszkodzenia podzespołów. Oczywiście regularna wymiana ma znaczenie dla finansów – wydłuża żywotność silnika i zmniejsza częstotliwość awarii, wymagających wizyt w serwisie, czy u mechanika.
Zasada nr 1 – wybierz olej motocyklowy zgodnie z zaleceniami producenta!
Nie wiemy, dlaczego tak wielu właścicieli pojazdów silnikowych za wszelką cenę szuka innych rozwiązań niż te, które wskazują producenci. Niemniej zachęcamy, by zaufać osobom projektującym i budującym maszynę, którą się poruszasz! Nad każdym motocyklem pracuje zespół ekspertów – inżynierowie, chemicy i specjaliści od mechaniki. Oni przykładają się do każdego detalu w pojeździe i najlepiej wiedzą, co jest dla niej dobre. Również mają najlepszy zasób wiedzy w zakresie oleju, który będzie właściwy dla danej jednostki napędowej.
Tu jednak skup się na tym, jakie parametry są wskazane i miej na uwadze, że marka ma znaczenie drugorzędne. Jeśli producent zaleca olej firmy X, nic nie stoi na przeszkodzie, jeśli wybierzesz analogiczny produkt marki Y, ale oferujący te same parametry. Liczą się: klasa lepkości, klasa jakości, rodzaj oleju. Chcąc ułatwić Ci nieco rozeznanie w temacie, przygotowaliśmy obszerny artykuł na temat poszczególnych zagadnień. Dzięki temu znajdziesz olej motocyklowy odpowiedni do Twojego pojazdu w najkorzystniejszej cenie!
Klasa lepkości oleju
Society of Automotive Engineers (SAE), czyli Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji, chcąc ujednolicić oznaczenia, stworzyło klasyfikację lepkości olejów silnikowych. Parametr ten pomaga producentom określić grubość filmu olejowego, a użytkownikom znaleźć odpowiedni olej do swojej maszyny. SAE stworzyło 14 klas lepkości – 6 klas zimowych oznaczanych cyfrą przed literą W (0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) oraz 8 klas letnich z cyfrą po literze W (W8, W12, W16, W20, W30, W40, W50, W60).
Lepkość wskazuje, z jaką łatwością olej będzie przedostawał się przez silnik w określonej temperaturze.
Klasy zimowe olejów są ustalane na podstawie:
- maksymalnej lepkości, jaką olej może osiągnąć przy określonej ujemnej temperaturze,
- granicznej temperaturze pompowalności,
- minimalnej lepkości w temperaturze 100 st. C.
Klasy letnie z kolei ustala się z kolei na podstawie:
- minimalnej i maksymalnej lepkość w temperaturze 100 st. C.,
- minimalnej lepkości w temperaturze 150 st. C.
Właściwie dobrana lepkość odpowiada za bezproblemowy rozruch nawet w mroźne dni. Poza tym warto pamiętać, że wpływa również na sprawne rozprowadzenie oleju po wszystkich komponentach silnika i może uchronić go przed ewentualnym zatarciem. Olej, który ma dużą lepkość, lepiej znosi duże obciążenia. Ten o mniejszej lepkości jest bardziej płynny i dobrze sprawdza się w warunkach zimowych, co sprzyja redukcji tarcia już od pierwszych obrotów wału korbowego. W ofercie producentów znajdują się również oleje wielosezonowe. Na tyle uniwersalne, że zapewniają optymalną lepkość w temperaturach niskich i wysokich.
Klasa jakości oleju
American Petroleum Institute (API), czyli Amerykański Instytut Nafty, stworzył klasyfikację jakości olejów silnikowych. Podstawowy podział odnosi się do silników benzynowych (oznaczenie listerą „S”) oraz diesla (oznaczenie „C”). Po literze nakreślającej przynależność do typu silnika znajduje się druga litera, która odnosi się do normy płynu eksploatacyjnego. Im dalsza litera alfabetu, tym klasa oleju jest wyższa, co oznacza, że np. klasa SN jest lepsza od SL, podobnie jak CI od CS. Poza tym w przypadku silników wysokoprężnych wyróżnia się podnormy oznaczone cyframi, które znajdują się po kombinacji liter.
Baza olejowa – syntetyk, półsyntetyk czy mineralny
Właściciele jednośladów często zastanawiają się, czy lepiej zalać silnik motocyklowy olejem syntetycznym, półsyntetycznym, czy może mineralnym, a także jakie są różnice między nimi. Tu należy wrócić do zasady nr 1 – zawsze wybieraj taki produkt, jaki zaleca producent! Ponadt warto wiedzieć, że najlepszym wyborem bezsprzecznie jest olej syntetyczny, który mimo wysokiej ceny zapewnia najwyższą jakość,. Posiada najwięcej uszlachetniaczy i dodatkowych związków chemicznych. Zapewnia on dłuższą trwałość – znacznie mniej utlenia się przy wysokiej temperaturze, a także trwalszy film olejowy i mniejszą tendencję do powstawania osadów i szlamu olejowego.
Oleje mineralne to te, których składniki pochodzą z baz należących do grupy I oraz II i mają niewielki dodatek innych wyższych grup, co przekłada się na gorsze właściwości. Półśrodkiem, łączącym dość dobre parametry i atrakcyjną cenę, są oleje półsyntetyczne. Warto pamiętać także o tym, że gdy zdecydujesz się na zmianę z oleju mineralnego na syntetyczny, powinieneś przeprowadzić tzw. płukanie silnika. To procedura polegająca na oczyszczeniu układu ze zgromadzonych osadów i złogów, a także udrażniająca kanały olejowe. Można również zdecydować się na etap przejściowy i po mineralnym zastosować półsyntetyk, a dopiero później olej syntetyczny.
Wymiana oleju w motocyklu – FAQ
- Kiedy zmieniać olej motocyklowy?
Pierwsza wymiana oleju w nowym motocyklu powinna nastąpić stosunkowo szybko. Przez nawet tysiąc pierwszych kilometrów podróżowania następuje wzajemne docieranie się elementów jednostki napędowej, przez co silnik wymaga dodatkowego smarowania. Co więcej, dochodzi do zanieczyszcza go opiłkami i drobinkami metalu z części mechanicznych, więc warto zadbać o to, by wymiana nastąpiłam nawet po przejechaniu około 300 km. Drugą wymianę najlepiej wykonać po 1000 km, kolejne natomiast zgodnie z zaleceniami w książeczce serwisowej. Kiedy najlepiej wymieniać olej? Eksperci zalecają, by czynić to po zimie, gdy zaczyna się sezon. Niemniej jeśli maszyna stoi w ogrzewanym pomieszczeniu, można zrobić to również na koniec sezonu.
- Czy do motocykla można wlać olej samochodowy?
W motocyklu zadaniem oleju jest smarowanie nie tylko silnika, ale też skrzyni biegów i nierzadko sprzęgła. Olej samochodowy zawiera dużo większą ilość modyfikatorów tarcia, co w motocyklu będzie prowadzić to ślizgania się sprzęgła. Olej samochodowy nie jest w stanie zapewnić poprawnego funkcjonowania skrzyni i sprzęgła, a zatem odpowiedź brzmi: NIE! Do motocykli wykorzystujemy oleje dedykowane motocyklom, a do samochodów oleje dedykowane autom.
- Czy wymieniając olej w motocyklu, należy wymienić także filtr oleju?
Wymiana oleju w silniku motocyklowym to jedna z podstawowych czynności serwisowych i powinna być wykonywana wraz z wymianą oleju.
- Gdzie kupować oleje motocyklowe?
Olej w motocyklu można wymienić samodzielnie albo uczynić to w warsztacie, na co właściciele jednośladów decydują się najczęściej. Mechanik nie zawsze dysponuje takim olejem, jaki jest najlepszy dla Twojej maszyny, stąd też warto się zaopatrzyć we właściwy olej i z nim zgłosić do specjalisty. Oleje motocyklowe renomowanych producentach w dobrych cenach znajdziesz w sklepie online Aparts.pl.